De Audi ABT RS6-R Avant -> Meer kracht, diepte en 205.900 euro (!)

Audi ABT RS6-R Avant
Bron: https://www.youtube.com/watch?v=FaYPx3yzWlw

Dit sinister uitziende monster is de nieuwe Abt RS56-R waarschijnlijk de ultieme upgrade van de nieuwe Audi RS 6 Avant met zijn haarscherpe 740 pk. De RS56-R is zoiets als het handelsmerk van Abt. Een soort RS 6 Plus die Audi in deze vorm nooit zou aanbieden. Maar de reputatie van ‘s werelds grootste VW- en Audi-tuner is zo groot dat deze auto door de klanten wordt beschouwd als een productieauto. En deze klantenkring is groter dan je zou verwachten. Er worden 125 auto’s geproduceerd waarvan de meeste daarvan al ongeveer twee weken na de officiële presentatie verkocht zijn. Ondanks een prijskaartje van minstens 205.900 euro.

Waanzinnige eigenschappen van de Audi ABT RS6-R Avant

Wat betreft het chassis profiteert Abt natuurlijk enorm van de uitstekende uitgangspositie in deze generatie. De huidige Audi RS 6 is dankzij de nieuwe achterwielaandrijving niet alleen een dynamische wagen. Bij de RS56-R wordt een verlaging van 30 mm bereikt door in hoogte verstelbare sportveren en sport-stabilisatoren op beide assen. Op verzoek kan de voor de basisconfiguratie aanbevolen DRC-ophanging ook worden vervangen door een coilover-ophanging.

Acceleratie en meer specs

Abt belooft een nul tot honderd 100 km/u tijd van 3,2 seconden. Een lichte slip op de achterwielen bij het accelereren vanuit stilstand is zeker een goede aanwijzing. Maar natuurlijk wordt het pas echt duidelijk met alles wat er na de honderd komt. De acceleratie is geweldig, het voelt als een achtbaan in vrije val. Abt heeft de kenmerken van de bi-turbo V8 nauwelijks veranderd. Een kleine maar zeer koele kanttekening: de nieuwe roestvrijstalen demper heeft meer bas, maar het iets meer aanwezig geluid wordt gemixt met een duidelijk hoorbaar gefluit van de upgrade-turbocompressor bij het accelereren.

Een ander prettig aspect is dat het nieuwe geschroefde onderstel nauwelijks afbreuk doet aan het comfort. Het ziet er iets strakker uit dan de standaard vering, maar is verre van vervelend.

Hoe is het daarbinnen

Abt borduurt de standaardstoelen met zijn insignes en installeert enkele “1 van 125” logo’s, bijvoorbeeld in de dorpels van de deur. Je krijgt ook een grandioos stuurwiel met Alcantara en Carbon. Als je geen genoeg kunt krijgen van de edele koolstofvezel, zal de tuner voor 2580 euro ook de juiste panelen voor het bedieningspaneel en het zittingframe installeren.

En dan de prijs…

Eerst en vooral moet je je waarschijnlijk haasten als je nog steeds een RS56-R wilt. Abt verkoopt je het upgrade pakket voor 69.900 Euro of de complete auto vanaf 205.900 euro. Veel geld voor een prestatie-upgrade en een bodykit. Ook al zijn beide uitbundig en van hoge kwaliteit.

Check ook eens -> De Ferrari Roma & De 250 GTO