The Online Lifestyle Magazine 

Drinks & Food #MNLK

Behoud vitamines door te wokken

3 Mins read

Wokken of roerbakken is een heel fijne manier van koken. Je bakt namelijk in een rap tempo groente, vlees of vis gaar in weinig vet, waardoor vitaminen en mineralen veel beter behouden blijven. Voor een gezonde levensstijl is lekker zelf koken met een wok een echte aanrader. Maar wat kan je allemaal maken in een wok?

Kies de juiste wokpan

Voordat je gaat roerbakken in een wok, moet je weten welke pan het meest geschikt is voor jouw kooktoestel. Kook je op inductie, dan wil je de beste wokpan voor inductie tot je beschikking hebben. Overigens is deze ook geschikt voor je keramische kookplaat. Deze wokpannen worden verhit vanaf de bodem van de pan en de warmte wordt zo verspreid. Heb je een gasfornuis, dan is een gietijzeren wok aan te raden. Het gietijzer neemt de warmte dan van het vuur over de hele pan op. Deze kun je overigens ook goed op een elektrische plaat gebruiken. Neem je een moderne wok met een antiaanbaklaag dan is het aan te raden om alleen houten spatels en pollepels te gebruiken. Deze zullen de bodem namelijk niet beschadigen. Een wokpan kan best prijzig zijn, maar gaat enorm lang mee en is daarmee een goede investering.

Lekkere recepten

Met een wok wordt koken heel gemakkelijk. Je hebt namelijk maar één pan nodig voor je vlees, vis, vega stukjes en groente. Een tweede pan voor (bloemkool)rijst, noedels en dergelijke is dan wel weer nodig. Er zijn tal van lekkere recepten te vinden om wokken. Natuurlijk zijn er vooral Aziatische recepten te vinden, zoals kung pao chicken en nasi goreng, om te wokken. Roerbakken komt oorspronkelijk uit China, dus veel recepten hebben een Chinese achtergrond. Maar er is nog veel meer wat je kan wokken. Zo zijn mosselen gemakkelijk te bereiden in een wok, maar ook warme salades. Wok eens je bloemkool met stukjes biefstuk en aardappelblokjes. Of maak je asperges klaar in de wok. Het is allemaal mogelijk. Op internet zijn heel veel recepten te vinden met groente, vlees, garnalen, vis en vega die allemaal boordevol vitaminen zitten.

Minder vet, meer vitaminen

Zoals gezegd is wokken gezonder dan koken in water. Dat heeft te maken met het feit dat je niet meer dan een eetlepel olie nodig hebt om in te wokken. Welke olie je gebruikt, maakt eigenlijk niet uit. Olijfolie en zonnebloemolie zijn beide neutraal van smaak. Voor een oosters gerecht zou je de geurige, smaakvolle wokolie kunnen gebruiken. Daarnaast blijven er veel meer vitamines in het eten zitten, omdat je het kort verhit en er geen vocht wordt toegevoegd.

Tip voor het roerbakken

Roerbakken is niet moeilijk, maar je moet wel even je draai hierin vinden. Zo heeft het Voedingscentrum verschillende tips om je wokmaaltijd te bereiden. Je begint met het verhitten van de olie. Deze moet echt goed heet zijn. Als de olie gaat walmen dan kun je beginnen met wokken. Start altijd met de klein gesneden stukjes vlees, vis, vleesvervanger of garnalen. Door de stukjes klein te maken, garen ze sneller. Je kan het vlees dan uit de wok halen om de groente te bakken of je groente toevoegen. Stevige groente bak je eerst, want die hebben een langere tijd nodig om te garen. Groente die snel gaar zijn, zoals paprika en courgette, bak je als laatste mee. Maak je een gerecht met rijst, bami of noedels? Dan kun je die als laatste nog even omscheppend meebakken. Kruid je vlees, vleesvervanger of vis voordat je ze gaat bakken. Overige kruiden kun je in verschillende fases van het wokken toevoegen. Meestal voeg je het toe als je alle groente in de pan hebt, voordat je aardappelblokjes, rijst of noedels toevoegt.

Hapjespan

Je kan ook wokken in een zogeheten hapjespan. Dit is een soort diepe koekenpan met een opstaande rand en een lang handvat. Je kan er verschillende gerechten in klaarmaken, maar wordt traditioneel gebruikt om te sauteren. Het wordt daarom ook wel een sauteuse genoemd. De hapjespan heeft meestal een deksel, waardoor je ook groente kan stoven of vlees kan braden, zonder al te veel vet. Roerbakken in de hapjespan werkt nagenoeg hetzelfde als wokken; met weinig olie en een snelle bereidingstijd. Heb je dus geen wok in huis, maar wel een hapjespan, dan kun je wokgerechten daarin uitproberen. Overigens is het wel aan te raden om een echte wok te kopen als je er veelvuldig mee aan de slag gaat. Dat maakt je gerechten extra lekker en het bereiden ervan gaat een stuk sneller.

Feedback: info@mnlk.nl

Lees ook: Met veel plezier je eigen maaltijden bereiden in de keuken