Blauwe bessen na het sporten

Blauwe bessen als sportvoeding

Blauwe bessen staan bekend als een super gezond tussendoortje. Ze zitten vol met voedingsstoffen die hartstikke gezond voor je zijn, zoals foliumzuur, Vitamine C, vezels en antioxidanten. Door al deze gezonde voedingsstoffen zijn ze in staat om het immuunsysteem te versterken. Door de antioxidanten werken blauwe bessen namelijk cholesterolverlagend, remmen ze ontstekingen af, verlagen ze het risico op een hartaanval en diabetes type 2 én gaan ze ook nog eens het verouderingsproces tegen. Het is dus niet zo gek dat blauwe bessen prima passen in het voedingspatroon van een sporter.

Blauwe bessen als sportvoeding

Uit een onderzoek uit Nieuw-Zeeland, aan de Massey University, bleek dat het eten van blauwe bessen een positief resultaat opleverde voor het spierherstel. In dit onderzoek, wat uitgevoerd werd onder sporters, gebruikten ze een nieuwe methode. In deze methode werden van de proefpersonen het rechter-, en linkerbeen vergeleken. Aan de sporters werd gevraagd om één dijbeen te trainen op een fitnessapparaat. Hierdoor ontstonden hele kleine beschadigingen in de spiervezels van dat dijbeen.

Smoothie met blauwe bessen

Tijdens het eerste deel van het onderzoek dronken de deelnemers een smoothie van blauwe bessen. Ze deden dit voor hun training, gedurende hun training en twee dagen na hun training. Via een bloedonderzoek werd vervolgens gekeken naar het herstellende vermogen van het getrainde dijbeen. Na een aantal weken deden ze precies dezelfde training met het andere dijbeen. Deze keer dronken ze geen smoothie met blauwe bessen. Uit het bloedonderzoek bleek dat de spieren beter herstelden wanneer de sporters blauwe bessen hadden genuttigd.

Zijn blauwe bessen goed voor het immuunsysteem?

Een ander onderzoek uit Amerika laat zien dat blauwe bessen ook je immuunsysteem kunnen versterken. Sporters zijn na een training kwetsbaarder voor diverse ziektekiemen, maar wanneer je een grote portie blauwe bessen nuttigt, dan kun je dit voorkomen. Het onderzoek werd gehouden met 13 duursporters. Deze atleten kregen voor een periode van zes weken per dag 250 gram blauwe bessen te eten. aan het einde van deze periode moesten de atleten 2,5 uur lopen op een loopband. Voordat ze aan de training begonnen, kregen ze nog een keer 375 gram blauwe bessen te eten. Daarnaast werd een controle groep ingezet die dezelfde inspanningstest moest doen, maar dan zonder het eten van de blauwe bessen.

De resultaten van het onderzoek waren verrassend; de atleten die gedurende zes weken blauwe bessen hadden gegeten, hadden een dubbel aantal Natural Killer Cells in hun bloed. Deze cellen worden ook wel de stoottroepen van het immuunsysteem genoemd. Deze cellen zorgen ervoor dat ziektekiemen aangevallen worden wanneer ze het lichaam binnendringen. Heb je heel veel van deze cellen in je bloed, dan is de kans veel kleiner dat je ziek wordt.

Blauwe bessen

Feedback voor de redactie -> info@mnlk.nl

Leestip: