Home » Boekrecensie: The War of Art van Steven Pressfield

Boekrecensie: The War of Art van Steven Pressfield

door de Redactie van MNLK

Voor iedere creatieve ziel en/of ondernemer, stop met lezen. Koop The War of Art van Steven Pressfield. Koop dit briljante boek zonder enige verdere informatie erover en bedank me later. Nog niet overtuigd? Oké, ik zal iets verder uitlichten waarom dit een must buy is voor iedere man die succes (in welke vorm dan ook) wil bereiken in zijn leven.

Ongerealiseerde dromen

We kennen allemaal dat nare gevoel als we iets in gedachten hebben en het er maar niet van komt. De droom die niet gerealiseerd wordt, het idee dat geen bedrijf wordt, de gemaakte muziek die niet gedeeld wordt, de dikke buik die niet veranderd in een sixpack, de app die maar niet afgerond wordt, de scriptie waar geen einde aan komt. Wat is dat toch? Wat gebeurt daar exact dat ervoor zorgt dat we niet consistent onze doelen realiseren?

Resistance – Weerstand

De ultrakorte samenvatting van dit boek is als volgt;

Het gehele boek gaat over Resistance, oftewel weerstand. De weerstand die je ervaart als je bezig bent met grootse doelen. Die weerstand kan zijn uitstelgedrag, op het laatste moment ermee stoppen, het interne gezeik die zegt dat je werk niet goed genoeg is, buitenstaanders die zeggen dat je iets niet kan enzovoort. Het manifesteert zich in allerlei vormen, als een soort natuurkracht die je weerhoudt van grootse successen.

Weerstand is de grote boosdoener van het succes wat je niet behaalt. Wat dat succes ook mag zijn, weerstand is er altijd om je er vanaf te houden. Of je nou 20 kilo af wil vallen, een groot bedrijf wil opzetten, een boek wil schrijven, een master wil behalen, een app wil bouwen, muziek wil maken of wat dan ook, hoe groter en belangrijker het doel voor je is, hoe heftig weerstand op zal treden.

Dit is alles wat ik je vertel over dit boek. Steven vertelt in 165 bladzijden wat Resistance exact is en hoe je er mee om dient te gaan. Het (Engelstalige) boek leest door de korte bondige stukjes lekker weg en is binnen een week uitgelezen. Opgepast; na het lezen van dit boek zul je voorgoed anders denken! Je kan niet meer terug naar hoe je was, je zult voor de rest van je leven zijn wijze woorden in je achterhoofd horen galmen.

* dit boek werd gelezen op vakantie op de Bahama’s, vandaar dat het er zo verweerd uit ziet 😉 *

Wél lezen als je; je ondernemend bent en iets wil creëren.

Niet lezen als je; een lamlendige kantoorslaaf bent die niks wil bereiken in zijn leven.