Bouw serieuze spieren met een dip riem

Dip riem
Bron: https://www.youtube.com/watch?v=GyfKx-d613o

Een dip riem is een trainingshulpmiddel dat tegenwoordig helaas niet genoeg gebruikt wordt. We hebben het dan niet over een riem die je draagt om je rug te beschermen. In dit artikel is informatie te vinden over deze riem welke je kunt gebruiken tijdens het sporten.

Wat is een dip riem?

We hebben het over een riem om je middel waarmee je gewicht toevoegt tijdens het uitvoeren van de volgende vier klassieke spieropbouwers,

1. Verzwaarde chin-up
2. Verzwaarde dip
3. Belt squat
4. Verzwaarde kuitoefening

Als je meer dan 10 herhalingen kunt doen van chin-ups en dips, dan moet je wat extra belasting aan je lichaam toevoegen om meer spieren en kracht op te bouwen. Dit doe je door minder reps te doen, maar dan verzwaard. Voer 3 tot 5 sets van 3 tot 5 herhalingen van verzwaarde chin-ups en dips met 2 tot 3 minuten rust tussen de sets uit. Dit is een van de beste manieren om je hele bovenlichaam te versterken en je in staat te stellen nog meer herhalingen te doen met alleen je lichaamsgewicht.

Je kunt rekenen op serieuze winst op krachtgebied als je één van deze oefeningen elke week aan je programma toevoegt.

Ook voor andere oefeningen te gebruiken

Maar je kunt de dip riem ook voor andere oefeningen gebruiken, bijvoorbeeld voor de squat. Sommige mensen krijgen last van hun rug of bovenlichaam tijdens het uitvoeren van squats met een zware halter op de rug. Wanneer je tijdens het squatten een dip riem om je middel draagt, ontlast je de ruggengraat en leg je alle druk op de benen. Je kunt deze oefening ook toevoegen aan je training om na het deadliften of squatten de benen compleet leeg te trainen.

Zorg er wel voor dat je op twee stabiele verhogingen staat zodat de gewichten die tussen je benen bungelen de volledige vrijheid hebben om de oefening te kunnen uitvoeren. Doe 3-5 sets van 15-20 herhalingen met een minuut rust. Dit zorgt voor een geweldig einde op leg-day, je krijgt een waanzinnige pomp en een afterburn die dagenlang vet verbrandt!

Leg-day

Er bestaat geen leg-day zonder flink kuitenwerk. Machines voor het trainen van de kuiten zijn soms moeilijk te vinden. Maar een dipriem met een aantal gewichten kun je heel goed gebruiken om de kuiten eens flink aan te pakken. Ga met je tenen op een verhoging staan met de gewichten tussen je benen. Duw vanuit je tenen jezelf omhoog en hou even vast. Kom met controle weeg langzaam naar beneden. Dit is één herhaling. Doe 3-5 sets van 20-25 herhalingen. Neem een minuut rust tussen de sets. Doe deze oefening zeker één keer per week. Misschien krijg je dan eindelijk de gewenste spieren in je kuiten.

Feedback voor de redactie: info@mnlk.nl

Leestip -> Blauwe bessen eten na het sporten