De 3 beste notitie-apps: efficiënter leven dankzij het noteren van je gedachten en taken

Hedendaags zijn we nagenoeg allemaal overspannen. Constante spanning leidt tot stress, burn-outs, ziektes en zoveel meer. De reden dat we zo snel aan onze max zitten is mede dankzij een vol hoofd. We krijgen maar geen rust!

Een gouden tip: leeg je hoofd zoveel mogelijk, schrijf alles weg en laat gedachten, taken en klusjes niet in je hoofd dolen.

De terugkerende loop

Je hebt namelijk te maken met een soort ‘loop’. Voorbeeld: je bedenkt dat je nog eieren moet kopen. Je onthoud dit simpele taakje, dat af en toe terugkomt om je weer te vertellen dat je nog eieren moet kopen. Dit gebeurt voor tientallen zaken, waardoor je hoofd extra gevuld wordt met zaken die het moet onthouden en terug moet laten keren. Oftewel; elimineer die interne afleiding.

Oplossing: schrijf het op.

Noteer je gedachtegangen, je briljante ideeën, die klus voor volgende week, die verjaardag van zus en zo, dat pakketje dat nog op de bus moet enzovoort enzovoort. Schrijf het uit, en plan het vervolgens in naar prioriteiten. De belangrijkste taken zet je in je week- of dagplanning. Clear your mind!

Drie notitie-apps (gratis!)

Het is niet bijster handig om de hele dag in een dagboek te lopen kliederen. Of dat je met een bord vol post-it’s loopt te klooien. Tegenwoordig hebben we een alleskunner op zak genaamd de smartphone. Hier kun je makkelijk snel notities maken, met name met de drie onderstaande gratis apps.

Brain Toss

Simpel, strak vormgegeven en multi-functioneel. Met Brain Toss leeg je jouw brein voor meer rust.

Google Keep

Uiteraard heeft Google ook een handige app op gebied van notities en productiviteit. Met Google Keep kun je ook makkelijk notities uitwisselen met vrienden, collega’s en familie.

Evernote

Mijn persoonlijke favoriet; Evernote! Deze uitgebreidere app laat je meer doen dan alleen je notities plaatsen. Met Evernote kun je een powerhouse van productiviteit worden. Met Evernote schrijf ik bijvoorbeeld ook uit wat mijn jaardoelen zijn, welke boeken ik al gelezen heb en welke workouts ik de komende weken uit ga voeren.