The Online Lifestyle Magazine For Him

Sport & Lifestyle #MNLK

De drie voordelen van een suspension trainer

2 Mins read

Suspension training is de laatste jaren enorm populair geworden. Steeds meer mensen begeven zich naar het gedeelte van de sportschool waar de trainers hangen. Toch zijn er ook veel mensen die nog steeds niet bewust zijn van de voordelen van de suspension trainer.

Trainen met de suspension trainer

Voordeel 1: Focus op de core

Je core bestaat uit meer dan alleen je buikspieren. Het omvat het bekken, de buikspieren, rug en borst. De spieren van de core zijn verantwoordelijk voor de stabiliteit van je hele lichaam, samen met je balans en flexibiliteit.
Wanneer je traint op een suspension trainer, worden deze drie elementen, stabiliteit, balans en flexibiliteit, bij elke beweging uitgedaagd. Dat betekent dat je kern constant bezig is.

De spieren die je core vormen, moeten aanpassingen maken om je elke seconde dat je aan het trainen bent in balans te houden. Zelfs als je oefeningen doet die totaal niets met je core te maken hebben, zoals bij een shoulderpress of lunges, zijn de spieren in je middengebied constant bezig.

Het versterken van de core heeft veel voordelen. Je core vormt de basis van de kracht van je lichaam. Door het sterker te maken, kun je elke oefening en activiteiten efficiënter uitvoeren. Je neemt ook veel druk weg van je lage rugspieren. Een sterke, strakke core stelt je ook in staat om de buikspieren te ontwikkelen waar zoveel mensen jaloers op zijn.

Voordeel 2: variatie

De suspension trainer biedt een grote variatie aan trainingsmogelijkheden. Het apparaat bestaat uit slechts twee verstelbare banden, maar biedt toch een uitdagende training voor elke spiergroep in je lichaam. Door van het apparaat af te kijken, kun je duwbewegingen uitvoeren, die ideaal zijn voor de borst en schouders. Simpelweg omdraaien en je voert oefeningen uit die voornamelijk de rug en biceps trainen.

Het eenvoudige katrolsysteem van de suspension trainer doet hetzelfde werk als die dure en omvangrijke kabelgewichtmachines die je in de sportschool ziet. Het stelt je ook in staat om elke denkbare lichaamsgewicht oefening uit te voeren die je maar kunt bedenken.

Voordeel 3: Het is geschikt voor alle niveaus

Suspension training is toegankelijk voor iedereen, van alle fitnessniveaus. Beginners kunnen starten met een lichte weerstand door hun lichaam meer rechtop te zetten. Meer ervaren sporters kunnen hun lichaam dichter naar de grond brengen om de oefening uitdagender te maken.

Gevorderde sporters kunnen lichaamsgewicht oefeningen ook uitdagender maken door ze uit te voeren met hun voeten in de voetbeugels. Dit verhoogt de betrokkenheid van de core, waardoor een oefening zoals de standaard push-up verandert in een zeer uitdagende krachtoefening waarbij je alle spieren in het lichaam traint.