The Online Lifestyle Magazine 

Sport & Lifestyle #MNLK

De fitnessvoordelen van gymringen

2 Mins read

Weet je nog toen de TRX suspension trainer voor het eerst uitkwam? De hype was enorm. Suspensionlessen werden heel populair en werden overal gegeven. De TRX banden werden meegenomen op vakantie en werden gebruikt om thuis mee te trainen. Het resultaat was een van de meest populaire fitnessinstrumenten en rages ooit. Toch was de ontwikkeling van de TRX in de jaren 2000 niets nieuws. Sterker nog, suspensiontraining werd al decennia eerder gebruikt om de sportprestaties te verbeteren.

De gymringen

Gymringen worden al lang voor de commerciële suspension trainers gebruikt om alles op gebied van fitness te ontwikkelen, van flexibiliteit en uithoudingsvermogen tot kracht.

Gymringen, of gymnastiekringen zijn ringen gemaakt voor gymnasten die een onderdeel zijn van hun sport. Desondanks denken veel mensen nog steeds dat zogenaamde hangtraining begon met het TRX-apparaat. Veel mensen denken ook dat dit het beste hulpmiddel is om fitness, gezondheid of prestaties te verbeteren.

Dit is echter niet het geval. De gymringen zijn veelzijdiger en effectiever dan de meeste suspension trainers. Turners en Crossfitters zijn daar een perfect voorbeeld van. Het is geen toeval dat de fitste atleten uit beide sporten komen en sinds de oprichting ringen gebruiken.

Dit is de reden waarom veel sportscholen en personal trainers nu gymringen aanbieden. De bredere handvatten en gladdere afwerking zorgen voor meer mobiliteit bij bepaalde oefeningen. Dit zorgt voor meer veelzijdigheid bij het uitvoeren van je fitnessroutine.

Dus, als je sterker en mobieler wilt worden, maak dan gebruik van gymnastische ringen.

Dit zijn drie basis ringoefeningen:

Ring push-ups

Dit is een van de beste basisoefeningen die je met de ringen kunt doen. Het kan worden gebruikt om werpkracht en duwkracht te ontwikkelen. Voor je lichaamsbouw kan het ook helpen bij het vormen van de borst en de armen.

Plaats je voeten tegen een muur of op de vloer met je handen in de ringen. Van daaruit wordt een push-up uitgevoerd door de armen te buigen totdat de handen in lijn zijn met de borst. Duw jezelf omhoog door in de ringen te duwen totdat de armen gestrekt zijn.

Ring pull-ups

Deze oefening heeft een uniek voordeel wanneer het wordt gedaan met gymnastische ringen. Als je de pull-up start met de handpalmen naar buiten gericht en ze naar binnen draait terwijl je trekt, verhoog je de spieractivatie in de lats. Veel meer dan bij een reguliere pull-up.

Ring dips

Doe je graag dips voor het trainen van de triceps of de borst? Probeer het eens in de ringen, het is even wennen en zoeken naar de balans maar je kunt veel dieper komen. Zo doende is de oefening minder belastend voor de schouders.

Combineer de drie regelmatig en je bent op weg naar je eerste muscle-up!