The Online Lifestyle Magazine For Him

Cars & Tech #MNLK

De Nintendo Game Boy classic blijft echt leuk!

2 Mins read

De Game Boy bracht draagbare videogames op de massamarkt voordat de term “draagbaar” zelfs maar een ding was. We nemen het tegenwoordig als vanzelfsprekend aan, met enorm superieure gaming die voor ons beschikbaar is op onze smartphones. In 1989 was dit een game-changer. De enige echte concurrenten van de Game Boy in die tijd waren andere draagbare apparaten, zoals Casio’s gaminghorloges, die niet bepaald baanbrekend waren. Atari en NEC zouden in 1989 en 1990 hun eigen gaming-handhelds aanbieden met de Lynx en de TurboExpress, maar geen van beide bedrijven was zo goed gevestigd op de gamingmarkt als Nintendo. De Game Boy had een duidelijk pad naar de overwinning.

Tetris op de Nintendo Game Boy Classic

We weten niet zeker of iemand de enorme impact die Tetris zou hebben op een handheld zou kunnen voorspellen. Nintendo-managers dachten ongetwijfeld dat het zou dienen als een fatsoenlijke, rudimentaire pack-in-titel. Het bleek een van de slimste zakelijke zetten van het bedrijf te zijn! Tetris voor onderweg werd al snel een cultureel symbool en plaatste de Game Boy stevig in het publieke bewustzijn. Natuurlijk zou het platform een ​​aantal memorabele titels bevatten, maar het was Tetris die de Game Boy echt populair en bekend maakte.

Nintendo Game Boy

Marketing

De marketingmanager van Nintendo of America was verantwoordelijk voor het naar de westerse markt brengen van de Game Boy, en het leek een niet benijdenswaardige taak. Hij richtte zich primair op de draagbaarheid van het apparaat, samen met de onderlinge speling in de vorm van de verbindingskabel. In die tijd waren dit soort zaken relatief ongehoord. In de tijd van vóór Bluetooth konden randapparatuur zoals de link-kabel zelf als marketinggimmicks dienen. Dat is precies waar Nintendo mee kwam, en het werkte uiteindelijk in hun voordeel.

Dit waren allemaal dingen die nog nooit eerder waren gezien, althans niet met dit niveau van toegankelijkheid. Het op de markt brengen van de Game Boy als een levensvatbaar, leuk spelplatform met een lage toetredingsdrempel zou gemakkelijker blijken te zijn dan iemand eerst dacht.

Levensduur

De Game Boy had gemakkelijk kunnen worden uit gefaseerd na een levensduur van 5-7 jaar, maar Nintendo ging door. In plaats daarvan bleven ze de Game Boy keer op keer updaten, met betere hardware, slankere profielen en mooiere displays. Tot op heden blijft het een van de meest ondersteunde spelplatforms in de geschiedenis, met drie in de klassieke lijn en meerdere in totaal. Nintendo zou later de Game Boy Color uitbrengen in 1998, en de Game Boy Advance daarna in 2001. Deze laatste was backwards compatibel met de bestaande klassieke Game Boy-lijn, waardoor de replay-waarde van het platform verder werd uitgebreid en tegelijkertijd een nieuwe generatie hoogwaardige, spellen in kleur verscheen.

En de Game Boy Color:

Leestip -> De nieuwste updates voor Warzone Call of DutyKrijg het echte Formule 1 gevoel in elk huishouden met de Playseat Challenge