Your daily dose of inspiration and motivation

Drinks & Food #MNLK

De voordelen van een Proteïn blend

3 Minuten leestijd

Vrijwel iedereen die aan fitness doet, op welke manier dan ook, komt op een gegeven moment in aanraking met eiwitshakes. En als je je dan meer gaat verdiepen in de verschillende eiwitshakes kom je er al snel achter dat er meerdere soorten zijn met allemaal een net iets andere werking. De bekendste variant is Whey eiwit, maar daarnaast heb je ook caseïne- en soja-eiwit. Veel mensen nemen één van deze soorten of gebruiken verschillende soorten apart van elkaar. Je kunt ze echter ook samen nemen, in een zogenaamde proteïn blend. Hieronder lees je wat voor voordelen dat kan opleveren.

De verschillende soorten proteïne en hun werking

Er zijn in principe drie verschillende soorten eiwitten, namelijk whey, caseïne en soja. Deze drie soorten eiwitten zijn allemaal van hoge kwaliteit, wat inhoudt dat alle negen essentiële aminozuren aanwezig zijn. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren, die na het opnemen door het lichaam in de bloedbaan terechtkomen. Hoe sneller de eiwitten worden opgenomen, hoe sneller de aminozuren beschikbaar zijn voor spieropbouw of spierbehoud. Het grootste verschil tussen de drie soorten eiwitten zit hem vooral in de snelheid en manier waarop deze door het lichaam worden opgenomen.

Whey eiwit wordt het snelst opgenomen

De aminozuren zijn al binnen ongeveer 40 minuten beschikbaar om spieren op te bouwen, waardoor ze vooral heel geschikt zijn op momenten dat je eiwit voorraad uitgeput is. Dit is bijvoorbeeld na het trainen het geval. Daarnaast bevat whey heel veel leucine, dat het proces van spieropbouw activeert. Dit is daarom de beste keuze na een zware training.

Caseïne eiwit wordt juist langzaam opgenomen door het lichaam. Dit zorgt voor een langdurige afgifte van de aminozuren. Dit maakt dat caseïne eiwitten ideaal zijn net voor het slapen. Tijdens je nachtrust krijg je uiteraard geen eiwitten binnen, door net voor het slapen caseïne te nemen voorzie je je lichaam toch gedurende een lange tijd van aminozuren. Bijkomend voordeel van caseïne is dat het de afbraak van spiereiwitten remt.

Soja eiwit valt in eerste instantie op omdat het volledig plantaardig is, afkomstig van de sojaboon. Dit kan al een reden zijn om voor deze vorm van eiwit te kiezen. Voor vegetariërs, veganisten of mensen die zuivel vermijden is dit een super goede bron van eiwitten. Soja eiwit bevat daarnaast geen cholesterol en heel weinig verzadigd vet. Hoewel soja eiwit minder leucine bevat ten opzichte van whey en caseïne heeft het als voordeel dat het meer glutamine en arginine bevat. Glutamine is goed voor de darmen en arginine kan ervoor zorgen dat aminozuren makkelijker in de spieren kunnen komen.

Protein blend

Waarom een protein blend een goede keuze is

Een protein blend is, zoals je waarschijnlijk al wel verwacht, een mix van de bovenstaande eiwitten. Dit kan een mix zijn van alle drie de verschillende eiwitten, maar ook van twee van de drie. Zoals je hierboven hebt gelezen hebben alle soorten bepaalde voordelen. Door de soorten te combineren in één shake profiteer je van de voordelen van elke soort. Een protein blend van bijvoorbeeld 50% whey, 25% caseïne en 25% soja levert je dezelfde voordelen op als een shake die volledig van whey is gemaakt, maar zorgt ook voor een langere afgifte van aminozuren en bevat bovendien meer glutamine en arginine door de toevoeging van soja eiwit.

Je kan er ook voor kiezen om alleen whey en caseïne te combineren. Er zijn onderzoeken die aantonen dat dit beter werkt dan alleen whey eiwit. Hierdoor zou je spiermassa sneller kunnen toenemen.

Ons advies wat betreft protein blends

Allereerst willen we graag meegeven dat supplementen een toevoeging zijn aan je voedingspatroon, geen vervanging. Als je hieruit niet genoeg eiwitten binnenkrijgt zijn eiwit shakes een geweldige aanvulling. Een protein blend draagt hoe dan ook bij aan je dagelijkse eiwitinname, dus het is wat dat betreft sowieso goed. Verder kan een combinatie van eiwitbronnen, met dus verschillende samenstellingen van aminozuren en snelheden qua afgifte, meer bijdragen aan je doelen dan een enkele eiwitbron. Het is dan aan jou of je ervoor kiest om zelf de verschillende soorten eiwitten op verschillende momenten te nemen, of dit via een protein blend in één keer te doen.

Feedback -> info@mnlk.nl

Related posts
Sport & Lifestyle #MNLK

Uitleg over Whey en Caseïne eiwit

2 Minuten leestijd
Als je bezig bent met een gezonde lifestyle en regelmatig de sportschool bezoekt heb je sowieso wel eens gehoord van eiwitshakes. Misschien…
Drinks & Food #MNLK

Whey Proteïne

2 Minuten leestijd
Bijna iedereen vindt het wel fijn om er een beetje goed uit te zien en fit te zijn. Een fit persoon zit…
Drinks & Food #MNLK

Waarom Whey isolaat eiwit poeder optimaal kan zijn voor het opbouwen van spiermassa

2 Minuten leestijd
Als het gaat om het opbouwen van spieren, zijn er weinig voedingsmiddelen of supplementen die krachtiger zijn dan Whey isolaat eiwit poeder….