Deadliften met Bram Strik van Striktly Powerhouse (+tips & tricks!)

Zoals jullie weten ben ik bezig met een stevige najaarschallenge. Ik wil namelijk 500 kilo liften met de vier compound-oefeningen (1 rep max deadliften, benchpress, military press en de squat). En dat is verdomd pittig!

Dat kan beter

Nu ik steeds meer mijn max opzoek, ontdek ik hoe moeilijk het is om jezelf te verbeteren. Ik begon enigszins kalm in oktober met 350 kilo en zit nu eind november op 455 kilo. Ik heb nog 45 kilo te verbeteren. Mijn 1 rep max stond voorafgaand aan de meeting met Bram Strik op: deadlift 150kg, benchpress 105kg, military press 80kg en squat 110kg.

De grote winst is voor mij te halen in de deadlift en de squat. Met name kan ik met de eerstgenoemde nog flink wat kilo’s meer liften, maar ik had het idee dat mijn techniek – ondanks tientallen video’s te hebben gekeken – nog niet perfect was. Ondanks dat het oogt als zo’n simpele oefening, komt er gigantisch veel techniek bij kijken. Vooral zodra het zwaarder wordt is het een vereiste dat je elke stap correct uitvoert. Met name met mijn gevoelige onderrug is het essentieel dat ik juist lift.

Bram met voetballer Justen Kranthove van Leicester City

Bram Strik

Wat te doen? Ik keek al enkele maanden op Instagram over de schouder mee van Bram Strik van Striktly Powerhouse (zijn Instagram Stories zijn echt ijzersterk, het volgen waard!). Deze eindbaas weet als geen ander hoe je correct en véél kunt liften. Hij traint topsporters in alle vakgebieden om hen sterker te maken. Dit doet hij door vakkundig uit te leggen hoe je zwaar kunt liften zodat je allround sterker wordt. Dit bevordert de presentaties voor zowel topatleten als doorsnee sportieve gozers zoals ik. Striktly Powerhouse in Haarlem voelt dan ook echt als the place to be als je sterker wil worden!

We kregen van Bram zelf via de Instagram van Mannelijk Magazine een uitnodiging om eens mee te komen trainen en dit aanbod namen we graag aan!

Deadliften met Bram

De uiterst vriendelijke voormalige judoka geeft je vanaf de eerste handdruk al het idee dat je in goede handen bent. Zijn expertise voor liften is indrukwekkend te noemen en zijn passie om mensen te helpen is zichtbaar te merken. Bram kan een heel uur gepassioneerd vertellen hoe je correct hoort te deadliften (en wellicht nog veel langer als de les langer dan een uur was). Direct gingen we aan de slag met een paar lichte deadlifts om te kijken hoe de techniek in elkaar stak.

Bram weet uiterst goed te zeggen wat je goed doet en wat niet ideaal is. Hij vertaalt je ‘foutjes’ om naar actiepunten en voordat je het weet voer je de techniek wel uit zoals het hoort. Binnen enkele lifts had ik al enkele foutjes gecorrigeerd en voelde het liften ‘beter’. Bedankt Bram!

Pro-tips van Bram

Het is moeilijk uit te leggen in tekst wat Bram allemaal zei aangezien het allemaal zo visueel is, maar ik ga het wel proberen. Tijdens het uur kregen we deze tips mee en dat maakten onze lift heel wat correcter.

>> Je gewichthefriem hoger: mocht je er één dragen, zet de riem dan hoger op je buik. Ik had de riem te laat en daardoor werkt de riem niet zoals waarvoor het bedoeld is.

>> Sneakers uit: Je coole Nikes zijn heel tof en comfortabel, maar voor de deadlift wil je ‘connected’ zijn met de harde ondergrond. Op je sokken deadliften is een verstandige move.

>> De stang aan je vastgeplakt: Vanaf het begin van het deadliften tot aan het eindpunt, je moet de stang tegen je schenen, knieën en bovenbenen houden. Dit veroorzaakt inderdaad blauwe plekken, maar dit is wel een vereiste voor een goede lift. Je onderrug bedankt je later.

>> Prep je core: je buikspieren, rug en je gehele core worden flink aan het werk gezet bij een deadlift. Bereid je daarom vooraf voor met enkele goede oefeningen op je core te activeren. En zodra je begint met deadliften en je hebt een riem om: adem diep in en lock je core in de riem.

>> Niet te diep zakken bij de start: ik maakte de fout dat ik met mijn billen te diep zakte voordat ik begon. Ik mocht iets ‘hoger’ beginnen zodat ik optimaal vanuit de benen lift.

>> 90% benen: Ik trok toch teveel vanuit mijn onderrug en schouders. Het is een must dat je nagenoeg de gehele lift doet vanuit je benen. Hoe je dat doet? Je duwt als ware je benen in de grond. De rest volgt vanzelf.

>> Duwen, duwen, duwen!!!: het is de favoriete leus van Bram Strik. Hij bedoelt ermee dat je vanuit je benen moet duwen. Alsof je de planeet omlaag wil drukken. Deze essentiële tip maakt de hele lift anders. DUWEN!

Fun fact: Ondanks dat ik nog veel moet oefenen, verbeterde ik wel mijn 1 rep max. Het was 1×160 kg.

Thanks Bram, hier kunnen we mee door!


Check ook: Failcompilatie: Deadliften is duidelijk niet weggelegd voor egotrippers