Home » Een huisstijl creëren

Een huisstijl creëren

door de Redactie van MNLK
Huisstijl

Een huisstijl is het imago van een bedrijf. Het presenteert de organisatie. Met een huisstijl gebruik je herhalend visuele elementen die het bedrijf warmte geven. De coherentie zorgt voor een stevig voetstuk en een goede eerste indruk van het bedrijf. Hoe moet je dit aanpakken?

Kleuren

Het gebruik van kleur maakt een huisstijl aantrekkelijk. Kleuren worden namelijk altijd geassocieerd met gevoelens. Door hier op in te spelen, creëer je de juiste sfeer rondom je bedrijf. Donkere kleuren zijn vaak strenger en professioneler, terwijl zachte kleuren warmer en creatiever aanvoelen. Zorg ervoor dat je deze kleuren verwerkt in alle media. De website, de socials, het logo, de posters, etc. De kleur donkerblauw is natuurlijk een vaag begrip, maar ook indigo is niet specifiek genoeg. Stel de kleurcodes vast. Zo voorkom je dat de media van elkaar afwijken. Wanneer je meerdere kleuren gebruikt is het handig om een palet samen te stellen met kleuren die bij elkaar passen, maar ook kleuren die variëren. Zo kun je gebruik maken van accenten en contrast. Wanneer je bijvoorbeeld een website bouwt. Moeten de achtergrond en de letterkleur ver van elkaar afwijken zodat de tekst leesbaar blijft.

Passend logo

Het maken van een logo kan lastig zijn, maar het is een stap die niet overgeslagen mag worden. Je kunt een professioneel logo laten ontwerpen of eerst zelf aan de slag gaan. Een logo is essentieel in de huisstijl en leidt de volledige layout. Het hoeft ook niet ingewikkeld te zijn. Met een simpel grafisch ontwerp kom je vaak veel verder. De simplistische stijl van het Google logo is hier een goed voorbeeld van. De verwerking van de kleuren in het logo en de huisstijl, maken het zo dat je het bedrijf direct herkent. Daarnaast kun je kiezen voor een slogan. Een slagzin bestaat vaak uit enkele woorden, een beetje humor en rijm. Wanneer een slogan eenvoudig is, blijft die hangen. Het wordt pas echt pakkend wanneer de zin regelmatig herhaald wordt. Zo blijf je de klant herinneren.

Consistent

Wanneer je een huisstijl toepast, is het belangrijk om consistent te zijn. Wanneer het niet overal aanwezig is verwaterd de stijl en de herkenbaarheid. Het is belangrijk om brand awareness te creëren. De klant weet wat bij jouw bedrijf hoort door het gebruik van dezelfde huisstijl. Wanneer jouw producten of reclames herkenbaar worden, door middel van een overeenkomende stijl, zullen klanten hier aandacht aan besteden. Bij een volgende aankoop, zullen ze dus als eerst zoeken naar deze stijl, omdat ze deze stijl koppelen aan een goede ervaring. Consumenten weten dat de producten met die uitstraling in het verleden goed bevielen. Hiermee wek je ook vertrouwen op.

Feedback: info@mnlk.nl

Lees ook: