Eet jezelf stressbestendiger met de tips van Jurgen Spelbos van Centrum voor Stressologie

Selection of healthy food on rustic wooden background

Sinds het lezen van het boek Stressologie (boekrecensie MNLK) heb ik diverse tips geïmplementeerd die bijzonder stress verlagend werken. Ik kan persoonlijk beamen dat ik minder stress ervaar dan vóór het lezen van dit handige boekwerk. Ik kwam in contact met auteur Jurgen Spelbos en vroeg hem of hij wellicht open stond voor een gastartikel op MNLK. Vol enthousiasme zei hij ‘Ja!’.

Jurgen vertelt je graag in het onderstaande artikel over hoe je stressbestendiger kan worden door je dieet te verbeteren en wat supplementen in te slaan. Bedankt voor deze handige tips Jurgen, ik ga direct even naar de supermarkt!

Eet jezelf stressbestendiger (geschreven door Jurgen Spelbos)

Huh? Jezelf stressbestendiger eten, kan dat? Ja, dat kan. Stress wordt doorgaans afgeschilderd als een probleem wat vooral tussen je oren zit maar dat is maar de halve waarheid. Natuurlijk, je kunt van je gedachten stress krijgen maar het kan ook ontstaan door tekorten aan vitamines, mineralen en hormonen. Stress is namelijk ook heel biologisch van aard: door tekorten ontstaat fysieke stress en dat beïnvloedt op haar beurt weer je denken.

Dat werkt echt zo, een tekort aan het gelukshormoon serotonine bijvoorbeeld leidt onherroepelijk tot stress, depressieve gevoelens, angstige gedachten en doorwaakte nachten. Het is dus zaak om geen tekorten op te lopen anders zit je voor dat het weet aan de antidepressiva, de chemische serotonineboosters. Maar dat zou je natuurlijk niet moeten willen.

Het is belangrijk dat je lichaam voldoende serotonine en andere gelukshormonen aanmaakt en dat je geen tekorten op loopt. Maar hoe doe je dat? Wel of geen tekorten heeft alles te maken met hoe je eet. Vooral hoeveel groenten en fruit je binnen krijgt. Want daarin zitten alle stofjes die nodig zijn voor het ingewikkelde biochemische proces wat zich in je lichaam voltrekt. Voor de aanmaak van serotonine is het aminozuur tryptofaan nodig, dat is een stofje wat onder meer in bananen, spinazie en pure chocolade zit. Dat wordt met behulp van vitamines en mineralen omgezet in een ander aminozuur dat 5-HTP wordt genoemd. En dat is de voorloper van zowel melatonine als serotonine. Van melatonine ga je beter slapen en van serotonine voel je je stukken beter.

Stress heeft dus een veel lichamelijker karakter dan doorgaans wordt aangenomen. Loop je tekorten op dan krijg je meer stress, zo simpel ligt het. Lichaam en geest zijn een geheel, dat geldt ook hier. Jezelf stressbestendiger eten is eigenlijk heel simpel: als je drie ons per dag aan biologische -daar zitten meer voedingsstoffen in- groenten en fruit eet of vier ons ‘normale’ groenten uit de supermarkt ben je al heel ver. Vul dat aan met regelmatig vette vis, noten, eieren en gefermenteerde producten als yoghurt of kefir voor een gezonde darmflora en de basis is gelegd, het moet wel heel gek zijn als je dan nog tekorten oploopt. Tenzij je heel veel stress hebt, dat vreet vitamines en mineralen die broodnodig zijn voor alle omzettingsprocessen in je lichaam. Extra vitamine C en magnesium binnenkrijgen is dan verstandig.

Mocht je moeite hebben met die drie tot vier ons groenten per dag, ik red dat zelf ook lang niet altijd, dan kun je supplementen inzetten. Kies dan wel voor natuurlijke supplementen, die werken beter omdat je lichaam natuurlijke moleculen beter herkent dan synthetische. Bovendien zitten in natuurlijke supplementen stofjes als bioflavonoïden, terpenen en enzymen die zorgen voor een betere opname. Dit is slechts één van de vele tips die ik heb om je stress te verlagen. Lees graag mijn boek Stressologie om meer inzichten en handige tips te verwerven!


Jurgen Spelbos is de auteur van het boek ‘Minder stress met Stressologie’ en is de oprichter van het centrumvoorstressologie.nl