Your daily dose of inspiration and motivation

Drinks & Food #MNLK

Eiwitrepen

2 Minuten leestijd

Eiwitrepen zijn tegenwoordig razend populair onder sporters die aan krachttraining doen. Een paar jaar geleden zag je in de sportschool voornamelijk eiwitshakes voorbij komen, maar de laatste drie a vier jaar hebben eiwitrepen aan populariteit veel gewonnen. En dat is eigenlijk niet zo gek! Want tegenwoordig heb je eiwitrepen in alle soorten en smaken, waardoor er voor iedere sporter wel een perfecte reep op de markt is.

Wat zijn eiwitrepen precies?

Voor mensen die aan krachttraining doen is spierherstel erg belangrijk. Met behulp van eiwitten herstellen spieren gemakkelijker na een training. Een eiwitreep, ook wel proteïne bar genoemd, is een snack met een hoge concentratie eiwitten erin verwerkt, gemiddeld wel zo’n 20 tot 25 gram. Een eiwitreep is gemakkelijk mee te nemen en is vaak verkrijgbaar in diverse smaken. In vergelijking met een eiwitshake is een eiwitreep wel wat duurder en bevat het meer calorieën.

Ingrediënten van een eiwitreep

Een eiwitreep bestaat natuurlijk niet alleen maar uit eiwitten, maar uit verschillende ingrediënten. Een eiwitreep kan dierlijke of plantaardige eiwitten bevatten. Er zijn dus ook vegan eiwitrepen op de markt. De smaak van eiwitrepen komen tegenwoordig goed in de buurt van bekende snacks, zoals een Mars of een Twix. Om deze smaken te creëren bevatten eiwitrepen naast eiwitten ook vaak suikers en chocolade. Daarnaast worden er ook vaak aroma’s, smaakstoffen en kleurstoffen toegevoegd aan de reep.

Bekijk de smaaktest in deze video:

Waar moet je op letten bij het kopen van een eiwitreep?

Inmiddels zijn er honderden, of misschien wel duizenden verschillende soorten eiwitrepen op de markt. Dus hoe kies je nou een goede reep? Hou hiervoor rekening met smaak, samenstelling, allergenen en de oorsprong van ingrediënten. Kies qua smaak een reep die bij jou past. Hou je van chocolade? Dan is er een grote kans dat je een chocolade eiwitreep lekker vindt. De samenstelling van een reep is erg belangrijk. Let erop dat een reep minimaal 15 gram eiwit bevat en zorg ervoor dat er niet te veel suiker in zit.

Als je een keuze hebt, kies dan voor de reep met het hoogste gehalte eiwit, en het laagste gehalte suikers. Heb je allergieën? Bestudeer dan goed de ingrediënten van een reep voordat je het eet.

Eiwitreep of eiwitshake?

Sommige sporters hebben een sterke voorkeur voor een eiwitshake in plaats van een eiwitreep. Dit komt omdat er vaak meer eiwitten in zitten. Daarnaast verteert een shake sneller dan een reep waardoor de eiwitten sneller opgenomen kunnen worden in het lichaam.