Home » Focus-guru Mark Tigchelaar was te gast bij de podcast van Eindbazen!

Focus-guru Mark Tigchelaar was te gast bij de podcast van Eindbazen!

door de Redactie van MNLK

Onlangs was ik uiterst gecharmeerd van de boodschap van Mark Tigchelaar in het boek FOCUS. Hij pleit in een wereld vol afleiding voor meer focus op de werkvloer, in onze vrije tijd en in onze relaties. Vandaag is deze eindbaas te gast bij de podcast van Eindbazen voor een goed en vooral leerzaam gesprek.

In slechts 1,5 uur tijd ga je ontdekken dat focus een kostbaar goed is, dat streng verdedigd moet worden!

We praten met Mark over aandacht, afleiding en productiviteit. Wat heeft afdwalen tijdens het lezen te maken met ongelukkig zijn? Hoe voorkom je uitstelgedrag? En wat zijn goede manieren om geconcentreerd te blijven? Mark deelt zijn kennis over ons brein en vertelt over zijn nieuwste boek “Focus AAN/UIT”. Hij licht toe waarom Netflixen geen pauze is en hoe afleiding je IQ verlaagt. Maar ook waarom we juist ’s avonds in bed aan ons to do lijstje denken.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

-Mark’s specialisme neuropsychologie
-Dyslexie en welke hinder je hiervan kan ondervinden
-Is er een neurologische oorzaak van dyslexie bekend?
-Is the law of attraction een gevolg van de juiste filter of focus van je gedachten?
-Hoe staan tijd en productiviteit met elkaar in verhouding?
-Wat vindt Mark van time boxen?
-Hoe werkt multitasking voor je brein?
-Zijn er manieren om je concentratievermogen te beïnvloeden?
-Wanneer je in een goede flow zit, zijn je hersenen dan op een andere manier hersengolven aan het produceren?
-Wat is flow? -Wanneer heeft je brein écht pauze? -Wat doen onderbrekingen tijdens je werk met je productiviteit?
-Hoe denkt Mark over kantoortuinen?
-Is er een direct verband tussen afleiding en uitstelgedrag?
-Hoe kan meer focus zorgen voor een beter leven?
-Snellezen: welke methodes zijn er en welke gebruikt Mark?
-Wat de Getting Things Done methode van David Allen toevoegt aan Mark’s aanpak
-Waar moeten we beginnen als we het onderwijs willen veranderen?

Lees ook