Your daily dose of inspiration and motivation

Sport & Lifestyle #MNLK

Evenwicht oefeningen met de gymbal

2 Minuten leestijd

Om je trainingen leuker en uitdagender te maken, kun je kiezen uit een ruim aanbod aan fitness hulpmiddelen en attributen. Een bekend hulpmiddel is de gymbal. In de meeste sportscholen zijn er wel een aantal te vinden en ook tijdens je workouts thuis kun je de gymbal gemakkelijk inzetten. Een gymbal is een goed hulpmiddel om je trainingen te verrijken omdat je deze op diverse manieren kunt inzetten en zo verschillende spiergroepen kunt trainen. Bovendien werk je met een gymbal aan je balans, coördinatie en flexibiliteit.

Evenwicht bewaren op de gymbal

Hét grote voordeel aan een gymbal integreren in je training is dat je je oefeningen uitvoert op een instabiele ondergrond. Doordat je gedurende je oefeningen constant je evenwicht moet bewaren is het noodzakelijk om de spieren in je core aan te spannen. Door dus simpelweg alleen maar rechtop op de bal te zitten, ben je al bezig met het versterken van je core.

Oefeningen

De diversiteit aan oefeningen die je kunt uitvoeren met de gymbal is enorm. Om te beginnen kun je de basisoefeningen uit de fitness met de gymbal uitdagender maken. Lunges worden bijvoorbeeld al lastiger wanneer je je achterste voet op de bal legt en je jezelf laat zakken om vervolgens weer omhoog te komen.

Ook de plank kun je met behulp van een gymbal intenser maken. Door met je onderarmen te steunen op de gymbal in plaats van op de grond wordt er een element van instabiliteit toegevoegd aan je training. Datzelfde geldt voor pushups. Je begint dan door eerst je buik op de bal te leggen en je handen plat voor je op de grond te zetten.

Als je dan met je handen naar voren loopt, kom je in de opdruk-stand waarbij je voeten op de bal liggen. Ten slotte kun je de gymbal ook gebruiken om effectiever squats uit te voeren. Zo kun je de bal tussen een muur en jezelf plaatsen om vervolgens naar beneden te rollen met je rug en daarna weer omhoog waarbij je terugkomt in staande positie. Een andere optie is om de bal met gestrekte armen boven je hoofd vast te houden en dan een aantal squats uit te voeren.

Aan de slag met de gymbal

Er zijn dus genoeg manieren waarop je de gymbal kunt inzetten om je trainingen intensiever en effectiever te maken. Mocht je nog niet over een gymbal beschikken, let er dan bij aanschaf wel op dat je kiest voor de juiste maat die past bij jouw lengte.