Het immense belang van investeren in relatiegeschenken toegelicht (de kracht van wederkerigheid)

Als ZZP’er, eenmanszaak, MKB’er, freelancer of startende ondernemer heb je niet veel budget om mee te werken. Ondanks dat feit kun je alsnog slim je marketing en promoties voeren. Mijn tip; gebruik de immense kracht van wederkerigheid!

Mensen hebben namelijk de neiging om iets soortgelijks of beter voor je terug te doen!

De kracht van wederkerigheid

Mensen zijn grappige wezens, we kunnen het niet laten om iets terug te doen voor iemand die ons iets heeft gegeven. We worden zelfs helemaal hoorndol als we de dienst niet terug kunnen leveren (schuldgevoel!). Het onderzoek van Robert Greene (van het boek 48 Laws of Power) heeft aangetoond dat mensen nagenoeg altijd iets soortgelijk of beter terug willen doen voor iemand die iets voor hen heeft gedaan of heeft gegeven. Dit is een briljante vondst voor iedereen op gebied van sales en marketing! In het Engels heet het reciprocity. Deze psychologische trick gaat je business immens vooruit helpen.

Een goed praktijkvoorbeeld uit eigen boezem: met de kerstdagen gaf ik enkele marketeers die mij voorzagen van advertenties, een bioscoopbon van 15 euro. Het koste mij iets van 75 euro totaal, maar in de maanden nadat ik dit geschenk had gegeven, werd ik overladen met mooie campagnes!

De kracht van een klein geschenk

Een presentje van slechts 15 euro kan al heel wat honderden euro’s meer opleveren. Je hoeft dus geen skybox af te huren om een glimlach op het gezicht van je klanten te toveren. Het is ook moeilijker voor je klant om iets terug te geven als jij zoiets doet als een skybox afhuren voor duizenden euro’s. Een klein tot middelgroot geschenk is de beste tactiek. Het kan al iets simpels zijn, zoals mooie pennen bedrukken.

Met het logo, je boodschap of slim verpakte informatie van je bedrijf kun je weer onder de aandacht komen bij je (potentiële) klanten. Ze worden er constant aan herrinert – door het dagelijks gebruik van de pen – dat jij dat geschenkje hebt gegeven. Belangrijke kanttekening; je presentje moet altijd een waarde en/of functie hebben. Een typerende spammy flyer vol met reclame gaat geen bergen verzetten.

Gebruik de kracht van wederkerigheid door slimme relatiegeschenken te geven, en let goed op hoe waardevol deze kleine investeringen zullen blijken!