The Online Lifestyle Magazine 

Sport & Lifestyle #MNLK

Is de Jaguar XJR-15 van bijna een miljoen de duurste van het merk?

2 Mins read

Soms lijkt het wel als of een auto, net zoals bij wijn, moet rijpen. Als de auto nieuw is heeft het een redelijke prijs, pas als de auto oud is rijzen de prijzen pas echt de pan uit. Een nieuwe exclusieve Jaguar aanschaffen lukt wel onder een miljoen, maar een E type uit de jaren zestig zit lastiger. Een Jaguar D type uit de jaren vijftig voor een prikkie op de kop tikken is onmogelijk. Zeker als het een auto met een geschiedenis is, bijvoorbeeld een beroemde eigenaar heeft gehad, of een race heeft gewonnen. Voor Jaguar kan het interessant zijn om opnieuw een aantal oude modellen te produceren, het model van een D type, maar dan met een moderne motor. Lees in het artikel verder over de Jaguar XJR-15.

Is de XJR-15 is de duurste Jaguar?

De XJR-15 heeft in feite alles mee om in de toekomst op autoveilingen records te breken. Enkel het wordt wel de hoogste tijd dat die Jaguar aan de 24 uren van Le Mans mee gaat doen. De techniek van de XJR-15 is beproefd, sterker nog, in de vorige eeuw kon die auto al in ruim drie seconden van nul tot honderd accelereren. In de GT klasse krijgt de auto een concurrentie om de oren van Porsches en Ferrari’s, maar qua kracht en degelijkheid moet dat lukken. Winnen is moeilijk tussen de absolute toppers van techniek, maar met een goed team van coureurs en monteurs zal uitrijden met een goed resultaat moeten slagen. Dan is het een kwestie van de auto na de race opslaan, en dan na decennia te koop aanbieden. Maar is dit nou de duurste Jaguar? Nee dat is de XJ13, zie: SuccessStory.

Jaguar heeft de toekomst

In niet één Britse auto is het afzien door tekorten. Alle merken hebben de luxe en comfort van WIFI en verwarmde voorstoelen. Met dat betreft is er geen verschil tussen Aston Martin en Rolls-Royce. Zo is ook Jaguar een complete auto, echter dit merk heeft net dat streepje voor. Terwijl de andere merken nog blijven hangen in de verbrandingsmotoren heeft Jaguar de troefkaart met de I-Pace. Door deze basis zullen in de toekomst de meest luxe auto’s Jaguars zijn, want in die fabriek hebben zij de techniek.

Nu is de I-Pace die gewone auto om van het bedrijf naar de klant te rijden, het is nog afwachten op het vervolg. Dit zal dan een opvolger van de XJR15 worden met elektromotoren die honderden PK’s zullen leveren met verbluffende resultaten. Tot die tijd moeten wij het doen met de XJR15 met benzinemotor, maar dat is geen straf.

En wat kost deze auto nou? Ongeveer een miljoen! Zie ook -> Motor1

Leestip -> De BMW M8: Ongeziene kracht in een elegant jasje!Financial lease en Occasion lease: wat is het en hoe werkt het?