Your daily dose of inspiration and motivation

Drinks & Food #MNLKSport & Lifestyle #MNLK

Kcal berekenen? Voor sporten, afvallen, eten en meer

2 Minuten leestijd

Als je bewust bezig bent met je lichaam, is het van groot belang dat je een goed beeld hebt bij het aantal calorieën dat je per dag eet. Zowel als je wilt afvallen, als wanneer je juist op gewicht wilt blijven of misschien wilt aankomen. Hoeveel calorieën hebben we eigenlijk nodig op een normale dag? Het voedingscentrum gaat uit van 2500 calorieën voor mannen en 2000 calorieën voor vrouwen. Maar dit is een algemene regel en natuurlijk is het veel fijner om te kunnen berekenen wat JOUW lichaam nodig heeft. Want dit hangt ook samen met bijvoorbeeld je lichaamsgewicht en niet te vergeten wat je doet op een dag. Als jij een intensieve training hebt in de sportschool of een halve marathon gaat lopen, dan heb je die dag natuurlijk meer calorieën nodig.

Verschillende manieren om de Kcal te berekenen

Er zijn vele verschillende manieren waarop je kunt berekenen hoeveel calorieën jouw lichaam nodig heeft per dag om jouw gewenste resultaat te behalen.

1. De makkelijkste berekening is er eentje die rekent met je lichaamsgewicht in kilogrammen. Deze berekening is gebaseerd op het feit of je wilt aankomen, vet wilt verliezen of op gewicht wilt blijven.

  • De berekening als je wilt aankomen is als volgt: (lichaamsgewicht in kg / 0.453) x 19 calorieën
  • De berekening als je vet wilt verliezen is: (lichaamsgewicht in kg / 0.453) x 13 calorieën
  • En de berekening als je op gewicht wilt blijven is: (lichaamsgewicht in kg / 0.453) x 19 calorieën

2. De Harris & Benedict berekening

  • Deze berekening rekent met 3 parameters: de lengte in centimeters, de leeftijd in jaren en het lichaamsgewicht in kilogrammen.
    • Formule vrouw: 447,593 + (9,247 x gewicht) + (3,098 x lichaamslengte in cm) – (4,330 x leeftijd in jaren)
    • Formule man: 88,362 + (13,397 x gewicht) + (4,799 x lichaamslengte in cm) – (5,677 x leeftijd in jaren)
    • De uitkomst van deze berekening vermenigvuldig je vervolgens met een factor uit onderstaande tabel.

De activiteitsniveau Factor

  • Geen tot weinig lichaamsbeweging 1,2
  • Lichte lichaamsbeweging 1,375
  • Normale lichaamsbeweging 155
  • Zware lichaamsbeweging 1,725
  • Zeer zware lichaamsbeweging 1,9

Deze berekening is nogal wat complexer dan de eerste, maar deze is ook iets specifieker. Wees wel eerlijk over je activiteitsniveau, anders is de uitkomst niet accuraat!

Dit zijn 2 overzichtelijk en relatief makkelijke berekeningen om te berekenen hoeveel calorieën je per dag binnen zou moeten krijgen. Natuurlijk zijn er online ook tal van tools en apps te vinden die het aantal kilocalorieën voor je berekenen. De meeste van deze tools en apps gaan uit van de Benedict & Harris berekening. Deze berekening geeft een heel goede uitkomst, omdat deze met veel factoren rekening houdt.

En check deze video’s voor meer informatie:

Leestip -> De beste fitness motivatie video’s volgens onze redactie & Hoe vaak eten per dag om sterker te worden