The Online Lifestyle Magazine 

More #MNLK

Maak kennis met het grootste vliegtuig ter wereld

1 Mins read

Volgens de meeste statistieken is de Antonov An-225 het grootste vliegtuig ter wereld. Het Antonov Design Bureau in de Oekraïense SSR heeft slechts één van deze monster-vrachtvliegtuigen gebouwd. Het is dus ook een zeldzaam exemplaar. Antonov ontwierp het om het Buran-ruimtevliegtuig (de Sovjetversie van de spaceshuttle) en Energia-raketaanjagers te vervoeren, maar het vliegtuig vond al snel ander luchtliftwerk nadat het was gerenoveerd na de ineenstorting van het Sovjetruimteprogramma.

Antonov An-225 is het grootste vliegtuig ter wereld

Het zesmotorige mega vliegtuig met een 145 meter spanwijdte, 600.000 pond wegend vrachtschip – bijgenaamd Mriya, betekenende ‘droom’, en oorspronkelijk gebouwd in de late jaren tachtig om te dienen als een veerboot voor de kortstondige spaceshuttle van de Sovjet-Unie, is op dit moment het grootste vliegtuig ter wereld.

De strategische lifter, geregistreerd onder de afkorting UR-82060 beroemd en berucht. Niet alleen vanwege zijn bizarre afmetingen – het vliegtuig is de zwaarste ter wereld en heeft de langste spanwijdte van alle vliegtuigen die in bedrijf zijn – maar ook voor het heffen en afleveren van ongelooflijke grote en zware ladingen.

De AN-225 heeft meerdere wereldrecords op haar naam staan, waaronder de levering van het zwaarste vrachtartikel ooit, een generator met een gewicht van 417.000 pond.

Maximale vrachtliften

Zijn maximale vrachtliften zijn tot 550.000 pond geweest – het maximale startgewicht is 1,4 miljoen pond – en hij kan ook onpraktische lading aan, zoals lange windturbinebladen. Zijn diensten worden routinematig gevraagd door de zware industrie en regeringen, waaronder het Amerikaanse leger en enthousiastelingen verschijnen routinematig op luchthavens om hem in actie te zien.

Met zijn kenmerkende twin-tail montage en hangende vleugels, elk geladen met zes enorme turbofanmotoren, is het vliegtuig een combinatie van ouderwets design en moderne innovaties. Het omvat een fly-by-wire-besturingssysteem en drievoudig redundante hydraulica, en het hoofdlandingsgestel heeft maar liefst 32 wielen. Het neuswiel kan ook nog worden verlaagd om het laden van lading door de neus te vergemakkelijken. In tegenstelling tot de meeste van dergelijke vliegtuigen is er geen toegang tot de lading aan de achterkant.

Feedback: info@mnlk.nl

Leestip -> Maak kennis met de Aston Martin DB5 van James Bond!5x dure huizen in Amerika