Home » Must see: The Social Dilemma

Must see: The Social Dilemma

door de Redactie van MNLK
The Social Dilemma

Netflix heeft het weer eens geflikt. Met de documentaire The Social Dilemma weet het weer alle aandacht op zich gericht. Hierin klappen oud-medewerkers van de grote techbedrijven in Silicon Valley, zoals Google en Twitter, uit de school over het reilen en zeilen bij deze bedrijven. Hoewel de documentaire feitelijk gezien niet eens zoveel nieuws aan het licht brengt is het wel degelijk een must see. Het schetst namelijk een interessant beeld van de nietsontziende manier van werken van de social media bedrijven, en van het gevaar van social media.

Check hier de trailer:

[youtube v=”uaaC57tcci0″]

Inkijkje in de werkwijze en het verdienmodel van social media bedrijven met The Social Dilemma

We weten allemaal wel dat bedrijven zoals Google, Instagram en Facebook ons echt niet vermaken en zogenaamd met elkaar verbinden zonder dat ze daar zelf iets voor terug krijgen. Dat die bedrijven bakken met geld aan ons verdienen is algemeen bekend. Toch zal het je waarschijnlijk verbazen om te zien hoe ver dit gaat. Zo stelt een oud-medewerker van Twitter dat werkelijk alles wat je doet wordt bijgehouden. De informatie die dit oplevert wordt vervolgens tegen je gebruikt.

Hierbij gaat het echt niet alleen om onze data, zoals velen denken. Natuurlijk wordt dit ook gebruikt en geven de bedrijven informatie door aan andere bedrijven zodat zij je afgestemde advertenties voor kunnen schotelen. Het gaat veel verder. Alles wat je ooit hebt bekeken, wat je hebt geliked en wat je hebt opgezocht wordt onthouden. Hiermee wordt continu bepaald wat ze je voorschotelen, zodat je maar zo lang mogelijk blijft scrollen. Want je levert het meeste geld op als je scrollt. Je wordt zo langzaamaan verslaafd aan je telefoon, en de techbedrijven profiteren.

Check hier enkele review video’s:

[youtube v=”kNkrPFNJ7AI”]

[youtube v=”VtZM5_DFoJo”]

Onrealistische schoonheidsidealen en fake news

Het grootste gevaar schuilt volgens een aantal mensen echter vooral in het onrealistische beeld dat we zien op social media. Aan de ene kant heb je de perfecte leventjes en prachtige mensen op Instagram, waardoor velen jongeren depressies, eetstoornissen en andere ernstige problemen ontwikkelen.

Aan de andere kant heb je fake news, dat soms expres wordt verspreid om meer traffic te krijgen. De documentaire laat dus heel goed zien wat de gevaren zijn van social media, wat voor velen een goede wake-up call kan zijn. Bovendien is het interessant om te zien hoe de grote social media bedrijven geld aan je verdienen. Al met al een echte must see dus!

Feedback: info@mnlk.nl

Leestip -> Alle 8 acteurs als James Bond in de film hebben gespeeldAcht goede films van Nicolas Cage volgens MNLK