TDEE: een belangrijke term om te bepalen hoeveel je per dag kunt eten

TDEE? Dat staat voor Total Daily Energy Expenditure. In het Nederlands zou je het omschrijven als Dagelijkse Energiebehoefte. Deze term helpt je immens met het bepalen hoeveel calorieën je nou eigenlijk per dag nodig hebt om gezond en wel te functioneren. Of om af te vallen of aan te komen!

TDEE

Mag je 2000 calorieën eten per dag om op gewicht te blijven? Of juist 2500? Misschien zelfs wel 3500? Als je dit niet weet, zul je altijd als een kip zonder kop een warrig dieet aanhouden. Wil je bijvoorbeeld afvallen, dan moet je eigenlijk weten hoeveel calorieën je kunt eten. Stel het zijn er 2500 om op gewicht te blijven, dan moet je er 2000 eten om gestaag (gezond en houdbaar!) af te vallen. Met 2000 calorieën per dag kun je nog steeds dus wel af en toe iets lekkers eten. Afvallen hoeft geen lijdensweg te zijn van puur alleen maar water, soep, tonijn, wortels en komkommers.

Op deze site vind je een TDEE calculator. Vul je gegevens in en ontdek hoeveel je kunt eten op een dag.

Ik mag er zelfs 3300 per dag hebben! Als enigszins grote kerel die 4x per week sport mag ik dus aanzienlijk wat eten om op gewicht te blijven. Wil ik dus afvallen, moet ik ongeveer 2800 per dag eten, meer dan genoeg!

Lees ook: Deze briljante video gaat niet over gewichtsverlies: How To Lose Weight in 4 Easy Steps!