Touwklimmen, een oefening voor echte mannen!

Touwklimmen
Bron: https://www.youtube.com/watch?v=AD0uO7JGdZU&feature=emb_title

Eigenlijk is het vreemd, touwklimmen doe je vooral als kind bij gym op school, daarna voer je de oefening eigenlijk nooit meer uit. Dat is zo zonde want het is een zeer effectieve oefening voor fysieke ontwikkeling. Niet voor niets is touwklimmen al vele jaren een hoofdoefening in militaire training. Het is simpelweg een van de beste vormen van krachttraining voor het bovenlichaam die je kunt doen.

Je hebt een behoorlijke conditie nodig voordat je touwklimmen kunt oefenen. Veel mensen benaderen de touwen met de vasthoudendheid en het enthousiasme van hun dagen in de gymles, toen ze de touwen van de school met gemak beklommen. Maar als volwassene komen ze vaak als bedrogen uit, een gefrustreerde puinhoop blijft op de vloer achter.

Om een touw te kunnen beklimmen heb je flink wat kracht nodig, een ijzeren grip, behendigheid en een goede coördinatie. Vooral de benen en de biceps worden veel gebruikt tijdens het beklimmen van een touw. Iemand die goed touw kan klimmen kan over het algemeen een flink paar biceps showen.

Touwklimmen voor beginners

Touwklimmen is geen gemakkelijke oefening en is meestal voorbehouden aan de sterksten onder ons. Je moet een behoorlijke fysieke conditie hebben om het plafond te bereiken, maar het is de moeite waard om te leren.

Goede oefeningen waarmee je de spieren kunt ontwikkelen om touw te kunnen klimmen zijn:

  • Pull-ups, voor het ontwikkelen van spieren om je eigen lichaamsgewicht op te tillen.
  • Push-ups, voor algemene ontwikkeling van de spieren van het bovenlichaam, met bijzondere aandacht voor het opbouwen van uithoudingsvermogen.
  • Sled pulls, hiermee train je de spieren die ook gebruikt worden bij het touwklimmen. Dit doe je veilig en stabiel op de grond met gewichten die je gewend bent.

Je kunt ook proberen een kettlebell of dumbbell aan het uiteinde van een touw te binden en het andere uiteinde over een optrekstang te gooien. Trek de kettlebell vervolgens naar je toe om de oefening met slechts een klein deel van het gewicht na te bootsen. Je kunt het gewicht verhogen naarmate je sterker wordt.

Touwklimmen voor gevorderden

Wanneer je binnen enkele seconden de bovenkant van een touw haalt, kun je moeilijkere technieken voor touwklimmen overwegen. Zo kun je bijvoorbeeld het touw beklimmen zonder de voeten te gebruiken. Puur op kracht van het bovenlichaam en vooral de armen.

Je kunt ook een gewichtsvest gebruiken om de oefening zwaarder te maken. Het is een zeer effectieven manier om de intensiteit te verhogen en je spier- en krachtontwikkeling te maximaliseren. Doe dit alleen als je volledig bekwaam bent met het touwklimmen met je lichaamsgewicht. Gebruik eerst een laag extra gewicht, en voeg in kleine stapjes meer toe.

Leestip -> Caloriebehoefte