The Online Lifestyle Magazine For Him

Sport & Lifestyle #MNLK

Trainen op hartslag

1 Mins read

Er zijn verschillende redenen om te gaan trainen op hartslag. Eén reden is om je maximale hartslag in de gaten te houden. Zeker als je wat ouder wordt, is het niet verstandig om te lang op de toppen van je kunnen te presteren. Mocht je je afvragen wat jouw maximale hartslag is: een aardige richtlijn is 220 minus je leeftijd. Wil je hem exact weten: bij een sportarts kan je door middel van een test jouw echte max laten bepalen. Heb je geen zin om hier jouw euro’s aan te besteden: er zijn op internet ook looptests te vinden die je alleen kunt uitvoeren. Voorwaarde is wel dat je een hartslagmeter hebt, en dat je bereid bent om even heel hard te hollen natuurlijk.

Trainen op hartslag of vermogen

Doelgericht sporten

Het wordt een ander verhaal als je fit bent maar zo efficiënt mogelijk wilt trainen, bijvoorbeeld voor een bepaalde wedstrijd. Het is zonde als je heel wat uren aan je trainingen besteed maar je bijvoorbeeld te vaak te hard traint. Jij denkt conditie op te bouwen, maar misschien vraag je teveel van je lichaam. Hierdoor loop je kans op blessures, en op overtraindheid.

Met dat laatste ben je uiteraard verder van huis. Als je teveel rustig traint, train je waarschijnlijk niet effectief. Je maakt wel trainingsuren, maar je traint bijvoorbeeld te eenzijdig of geeft jouw lichaam te weinig trainingsprikkels. Er zijn manieren om je beter voor te bereiden, inderdaad door te gaan trainen op hartslag.

Trainen in hartslagzones

Wil je echt efficiënt trainen? Registreer dan tijdens elke training jouw hartslag en train in hartslagzones. Dit komt er kort gezegd op neer dat je rustige trainingen doet op 60-70 procent van je maximale hartslag en wat intensievere trainingen op 70-80 procent. Af en toe doe je een pittige training op 80-90 procent. Ook kan je een gedeelte van je training in deze hoogste hartslagzone doen. We noemen deze zones D1, D2 en D3. Easy!

Feedback voor de redactie? -> redactie@mnlk.nl

Leestip -> Afvallen
Leestip -> Optimaal resultaat