Universiteit van Nederland: ‘Hebben wij in Nederland een slaapprobleem?’

We hebben natuurlijk allemaal wel eens een slechte nacht, maar de nieuwsmedia schrijven de laatste regelmatig over dit slapen alsof het iets nieuws is wat we ontdekt hebben. Daarbij haken ze in op de kwaliteit en duur van onze slaap. Volgens het onderzoek van dr. Annemarie Luik, epidemioloog bij Erasmus MC, hebben 30% van de mensen te doen met slechte kwaliteit slaap!

Hoe herkenbaar zijn deze symptomen voor je?

In Nederland zijn de twee meest voorkomende slaapstoornissen insomnie en slaapapneu. Insomnie kun je herkennen doordat je op de eerste plaats slaapklachten hebt. Dat heb je dan zeker drie keer per week voor een periode van minimaal drie maanden. Wanneer je daardoor problemen krijgt in het dagelijks functioneren, denk hierbij aan het hebben van moeite met je te concentreren, mag je vaststellen dat je last hebt van insomnie. Je hebt dan ook het gevoel dat een slechte nachtrust hebt.

Wanneer je de hele dag door moe bent, slaperig en je best wel een dutje zou kunnen doen zou je best eens na kunnen gaan bij je partner of je vreemde geluiden maakt tijdens je slaap (mocht deze dat niet al hebben aangegeven). Deze rare geluiden zouden gemaakt kunnen worden doordat je adem stokt. Het lichaam moet dan alle zeilen bijzetten om weer adem te halen. Eigenlijk zit je dan op het randje van wakker worden maar nog net niet genoeg om daadwerkelijk te ontwaken. Dat vraagt behoorlijk veel energie en een logisch gevolg is dan ook dat je niet uitgerust wakker wordt.


Persoonlijke aanrader: Nachtrust Beuningen

Voor een goede nachtrust ben je hier aan het juiste adres!


Hoe zorg je kwalitatief betere slaap?

Slechte slaap heeft een negatieve invloed op je gezondheid. Wanneer je slecht slaapt heb je dubbel zoveel kans op een depressie. Wat kunnen we nu doen om ervoor te zorgen dat we een objectief gedegen nachtrust krijgen zodat dit onze gezondheid niet negatief beïnvloed?

Voor de mensen die het vermoeden hebben dat zij mogelijk slaapapneu hebben is het wijselijk dit eens voor te leggen aan de huisarts. Deze kan je verder op weg helpen om een goede nachtrust te krijgen ondanks dat je last hebt van deze aandoening.

Herken jij jezelf in de kenmerken die horen bij insomnie? Overweeg dan een vorm van cognitieve gedragstherapie. Deze therapie kan opgedeeld worden in twee onderdelen. Het cognitieve gedeelte (je mentale activiteiten) kun je zelf al tackelen door na te gaan welke niet helpende gedachtes je hebt op het moment dat je in bed ligt. Je zelf druk om leggen dat je moet gaan slapen bijvoorbeeld. Of alleen maar liggen piekeren omdat je er vanuit gaat slecht te gaan slapen en daardoor morgen weer moe bent. Dat soort gedachtes helpen jou niet. Probeer het eens om te draaien. Misschien helpt het al door proberen krampachtig wakker te blijven in plaats van krampachtig proberen in slaap te vallen.

Het stukje gedrag zou je ook kunnen beïnvloeden. Op het moment dat je doorgaans maar vijf uurtjes slaapt, blijf dan ook maar vijf uur in bed liggen. Sta gewoon op. Begin dan aan je dag. Dat is al beter dan dat je maar in bed blijf liggen. Dit allemaal is natuurlijk wat kort door de bocht. Een gesprek met je huisarts zou al meer opheldering kunnen bieden en je op weg helpen. Je gaat toch zeker niet je trots jezelf in de weg laten staan om goed uitgerust te zijn? Wat heb je liever? Dat je met begeleiding wel fit en fris bent of dat je zonder maar blijft sukkelen en chronisch moe bent.

Universiteit van Nederland: ‘Hebben wij in Nederland een slaapprobleem?’

Mocht je meer willen weten over dit onderwerp, bekijk dan het onderstaande filmpje.

“Je ziet het regelmatig terug in het nieuws “Slaaptekort als nieuwe epidemie”. Maar hoe staat het er nou eigenlijk écht voor met ons slaapgedrag? Epidemioloog & psycholoog Annemarie Luik (ErasmusMC) onderzoekt het slaapgedrag onder meer dan 100.000 Nederlanders en kan ons dan ook het best vertellen waar onze problemen liggen en wat we hier tegen zouden kunnen doen.”

 

Lees ook: Als je ziek bent van het ziek en moe zijn, dan moet je even luisteren naar de wijze woorden van Ed Mylett