The Online Lifestyle Magazine 

More #MNLK

Vitamine supplementen, heb je ze daadwerkelijk nodig?

2 Mins read

Er zijn tientallen verschillende soorten vitamine en mineralen die essentieel zijn voor je lichaam. Sommige worden door het lichaam zelf aangemaakt en sommige krijg je binnen via je voeding. Hoe weet je nou van welke vitamines en mineralen je wel voldoende binnenkrijgt en van welke niet?

Is een gezond en gevarieerd dieet voldoende?

Waarschijnlijk is het niet de eerste keer dat je dit hoort en dat heeft een goede reden. Gezond en gevarieerd eten is namelijk het belangrijkst bij het binnenkrijgen van voldoende en de juiste vitamine en mineralen. Vooral een gevarieerd dieet is erg belangrijk. Zo bevatten sommige groentes en fruit wel specifieke vitamines, maar niet alle vitamine die je nodig hebt. Door verschillende type vruchten en verschillende soorten groente te eten voorkom je dat je te weinig van een bepaalde vitamine of mineraal binnenkrijgt.

Meest voorkomende voedingsstof tekorten

Nu kom je met een gezond en gevarieerd dieet al een heel eind, maar dit betekent niet dat je per se genoeg van alle belangrijke vitamines en mineralen binnenkrijgt. Zeker wanneer je een vegetarisch of veganistisch dieet volgt, kan het een stuk lastiger zijn om de belangrijkste voedingsstoffen binnen te krijgen. Ook als je gewoon minder vlees of dierlijke producten eet, kan het zijn dat er een tekort ontstaat aan sommige voedingstoffen. Hieronder behandelen we de meest voorkomende voedingstekorten.

 Vitamine D3

Onder de Nederlandse bevolking heeft ongeveer 60% een vitamine D tekort. Vitamine D is ontzettend belangrijk voor het lichaam en draagt bij aan het hebben van sterke botten en een gezonde spierfunctie. De vitamine wordt opgenomen door middel van zonlicht op de blote huid. Dit is in Nederland natuurlijk niet het hele jaar door vanzelfsprekend. Hierdoor is het zeker in de winterperiode vaak aan te raden een vitamine D3 supplement te nemen. Voor mensen die niet buitenkomen, een donkere huid hebben of de huid bedekt hebben, is extra vitamine D via suppletie vaak geen onverstandige keuze.

Vitamine

Vitamine K2

Vitamine K2 is een vitamine waar over het algemeen wat minder bekend is dan andere vitamine. Het helpt bij de bloedstolling, maar ook bij de opname van calcium. De meest effectieve vorm van K2 heet Menaquinon-7 (MK-7). Deze vorm zit voornamelijk in gefermenteerde voeding zoals Natto, wat een stuk minder populair is in Westerse diëten. Tekenen van een mogelijk tekort zijn een inadequate stolling en spontane bloedingen of blauwe plekken. Voor oudere en senioren kan een vitamine K supplement vaak erg nuttig zijn, maar is wel iets wat altijd met de huisarts overleg dient te worden.

Zink

Zink zit voornamelijk in onbewerkte en eiwitrijke voeding, zoals: vlees, vis, eieren, noten en zaden. Als vegetariër of vegan kan het al een stuk lastiger zijn om voldoende zink binnen te krijgen, maar niet onmogelijk wanneer je er op let. De voornaamste reden dat een zink tekort veelvoorkomend is, is omdat het lichaam geen zink reserves opslaat. Het is dus van belang dat jij structureel voeding met zink binnenkrijgt, om een zink te kort te voorkomen. Heb je last van een slecht immuunsysteem en een mindere weerstand? Kijk dan eens kritisch naar je dieet en vraag jezelf of je wel structureel voldoende zink binnenkrijgt.

IJzer

IJzer is een erg belangrijk mineraal dat ervoor zorgt dat onze rode bloedcellen zuurstof opnemen in de longen en dit naar de rest van onze organen transporteren. Belangrijk om te weten is dat er twee type ijzer zijn: heem ijzer en non-heem ijzer. Heem ijzer wordt een stuk beter opgenomen door het lichaam en zit voornamelijk in dierlijke producten. Non-heem ijzer komt wel voor in niet-dierlijke producten, zoals: broccoli, bonen en spinazie. Echter wordt het een stuk minder goed door het lichaam opgenomen. Het is dus voor vegetariërs en veganisten vaak aan te raden om een ijzer supplement te nemen.

Voedingssupplementen zijn geen vervanging voor een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl.

Feedback: info@mnlk.nl

Lees ook: Welke fitness supplementen zijn er op de markt?

Related posts
Drinks & Food #MNLK

Elke dag sporten en eieren eten

2 Mins read
Eieren zijn een grote bron van eiwitten en worden door sporters dan ook graag gegeten. Toch wordt er vaak gezegd dat je…
Drinks & Food #MNLK

Vitaminen en voedingsstoffen in een avocado

2 Mins read
Bijna iedereen kent de avocado en deze wordt of geliefd of gehaat. De vrucht zit vol met belangrijke vetzuren, vitaminen en andere…