Your daily dose of inspiration and motivation

Drinks & Food #MNLK

Vitaminen en voedingsstoffen in een avocado

2 Minuten leestijd

Bijna iedereen kent de avocado en deze wordt of geliefd of gehaat. De vrucht zit vol met belangrijke vetzuren, vitaminen en andere voedingsstoffen en is niet alleen een vitaminebommetje voor het organisme, maar ook voor de huid en het haar. Dit betekent dat de avocado een echte allrounder is en praktisch het hele lichaam kan ondersteunen om het gezond te houden. Het is ook een belangrijke leverancier van foliumzuur en is gunstig voor zwangere vrouwen. Maar de avocado heeft ook een positief effect op het cholesterolgehalte en kan dit aanzienlijk verlagen, waardoor ook het cardiovasculaire systeem wordt beschermd.

De samenstelling van de avocado

De avocado bevat veel belangrijke ingrediënten. De vrucht kan vooral punten scoren door onverzadigde vetzuren, die in grote hoeveelheden in het vruchtvlees zitten.

Verder bevat de avocado:

  • vitamine B en foliumzuur
  • provitamine A
  • vitamine C
  • vitamine E
  • antioxidanten
  • kalium
  • calcium
  • luteïne
  • magnesium

Wow, check deze video:

Het effect en het gebruik van een avocado

De avocado is bijzonder veelzijdig en een echte superfood. Het kan niet alleen lekker zijn in voedsel, maar het kan ook gebruikt worden voor de huid en het haar. De waardevolle vitaminen die het bevat, voorzien het lichaam van belangrijke voedingsstoffen.

Vitamine A is een belangrijk ingrediënt, vooral voor de huid, het haar, de botten en de tanden. Maar vitamine A is ook nodig voor de bloedvorming. Bovendien is de vrucht een belangrijke hulp bij maag- en darmklachten, omdat het de spijsvertering stimuleert en het darmkanaal reguleert. Voedingsdeskundigen raden daarom aan om een halve avocado per dag te eten als je last heeft van het prikkelbare darm syndroom.

Een ander voordeel is ook de mondgezondheid, want de ingrediënten doden slechte bacteriën in de mond en de keel. Zo kan cariës worden tegengegaan. Tegelijkertijd wordt de slechte adem verlicht. Zelfs bij ontstekingen in de mond en de keel moet de avocado niet worden onderschat, omdat deze ook een ontstekingsremmende werking kan hebben.

De conclusie

De avocado is een uitstekend onderdeel voeding van een gezonde en evenwichtige voeding. Ondanks zijn hoge vetgehalte is een avocado goed geschikt is voor een dieet. Wie elke dag een halve avocado in combinatie met een ei eet, zal al snel merken dat de honger wordt verminderd en dus minder wordt gegeten.

Check ook deze video:

Leestip -> De beste eiwitsnacks

Feedback voor de redactie: info@mnlk.nl