Your daily dose of inspiration and motivation

More #MNLK

Voorruit kapot? Fix het met deze stappen!

2 Minuten leestijd

Een kapotte voorruit van jouw auto is natuurlijk altijd irritant. Je zicht wordt minder en in veel gevallen is het ook niet toegestaan om er niks aan te doen, tenzij het een klein gebrek buiten het zicht van de bestuurder is. Als de schade niet te groot is en je er op tijd bij bent kun je de voorruit vaak nog (laten) repareren, en dan vallen ook de kosten wel mee. Als je echter de hele voorruit moet vervangen wordt het vervelender. Check hieronder wat je het beste kan doen bij een sterretje of scheurtje.

Repareren of vervangen?

Bij een sterretje of scheur in de ruit moet je eerst bepalen wat je gaat doen; repareren of vervangen. Kleinere sterretjes kun je in veel gevallen gewoon laten repareren. Dit scheelt tijd en vooral heel veel geld. Aangezien dit soort kleine sterretjes ook niet worden afgekeurd bij de APK hoef je dit ook niet meteen op te lossen. Grotere defecten kunnen niet worden opgelost, vervanging is dan de enige optie. In deze gevallen moet je wel opschieten, want officieel mag je hiermee ook niet meer de weg op.

Kun je het zelf doen om geld te besparen?

Het liefst wil je zo min mogelijk geld uitgeven, het kan namelijk zijn dat bij een voorruit vervangen kosten hoog oplopen. Als je naar een garage gaat betaal je een groot deel van het geld voor manuren, waardoor je wellicht gaat overwegen om het zelf te doen. Dit is voor de meeste mensen echter niet verstandig. Als je het niet goed doet kan het zijn dat de ruit tijdens bijvoorbeeld het remmen los komt en dit is niet iets wat je wil. Of de voorruit gaat lekken, met gevaarlijke situaties tot gevolg. Laat het daarom over aan een specialist. Mocht je een auto hebben waarbij de voorruit in rubbers moet worden geplaatst is het een ander verhaal. Dan kun je dit in principe wel vaak zelf doen.

Voorruit vervangen kosten

Je wilt je voorruit vervangen, maar het prijskaartje hiervan is ook niet onbelangrijk. De kosten zijn is afhankelijk van een aantal factoren. Allereerst verschilt het per merk en type auto. Daarnaast kun je kiezen voor precies dezelfde ruit van je automerk of voor een after-market merk, wat natuurlijk geld scheelt. Het enige verschil is eigenlijk dat je automerk je een nieuwe ruit geeft met een merklogo erin, de kwaliteit is verder niet anders. Ook de keuze voor een garage speelt mee, de een zal meer uren en dus geld rekenen dan de ander. Maar je verzekering is toch wel het belangrijkst. Als je goed verzekerd bent tegen ruitschade kost het je namelijk hooguit je eigen risico. Ben je niet verzekerd tegen ruitschade, dan kan het met een beetje pech aardig oplopen.

Leestip -> De RSQ8 & De RS7