Waarom is slapen zo belangrijk?

Waarom is slapen zo belangrijk

Om goed te kunnen presteren en voldoende uitgerust te zijn, heeft een mens tussen de 7 en 8 uur slaap nodig. De ene persoon heeft minder slaap nodig dan de ander. Als jij een heel druk leven hebt en veel sport, dan heeft jouw lichaam meer slaap nodig dan iemand die een rustig leven leidt. Word je elke ochtend met een uitgerust gevoel wakker? Dan krijg je waarschijnlijk voldoende slaap. Lees in dit artikel informatie over waarom slapen nou eigenlijk zo belangrijk is.

Waarom is een goede nachtrust zo belangrijk?

Er zijn diverse redenen waarom slaap zo belangrijk is. Allereerst heb je voldoende slaap nodig voor de aanmaak van belangrijke hormonen, zoals testosteron. Dit wordt eerder opgebouwd als je een goede nachtrust hebt. Testosteron is een belangrijk hormoon als het gaat om kracht en spieropbouw.

Slaap je te weinig? Dan zorgt dit voor een stimulatie van je ongezonde eetlust. Als je niet voldoende slaapt, dan zal het stresshormoon cortisol worden verhoogd. Als je cortisolwaarde verhoogd is, heb je eerder trek in ongezonde voeding. Ook is een verhoogde cortisolwaarde slecht voor de opbouw van je spieren, omdat het effect heeft op je testosteronlevel.

Als je voldoende slaapt, heb je vaak een beter humeur. Weer spelen hierbij hormonen een rol. Voldoende slaap is essentieel voor de aanmaak van hormonen die je vrolijker maken. Hierdoor kun je je ook beter concentreren en heb je meer energie. Voldoende energie zorgt er weer voor dat je zin hebt om te werken, te sporten en uit te gaan met vrienden.

Voldoende slaap verkleint ook de kans om ziek te worden. Mensen die onvoldoende slapen hebben op termijn kans op ziektes als diabetes, maar ook andere gezondheidsklachten.

Tips om beter te slapen

Kun je wel wat extra slaap gebruiken? Zet dan in elk geval in de avond je mobiele telefoon uit en kijk geen Netflix meer op je computer. Blauwe schermen zorgen ervoor dat je brein actief blijft en hierdoor val je lastiger in slaap. Drink in de avond ook geen koffie en vermijdt grote maaltijden voordat je naar bed gaat. Daarnaast is een vast ritme heel belangrijk. Ga elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed en sta op hetzelfde tijdstip op.