The Online Lifestyle Magazine 

Drinks & Food #MNLK

Wat is creatine monohydraat?

2 Mins read

Creatine als supplement is niet meer weg te denken uit de sportwereld. Wat is dit stofje precies en welk effect heeft het op je lichaam? Voor wie is het slikken van creatinesupplementen nuttig en is langdurig gebruik niet schadelijk? In dit artikel meer over creatine, zoals het type creatine monohydraat.

Creatine

Creatine is een stof die het lichaam zelf aanmaakt. Het is een organische stikstofverbinding gevormd uit drie verschillende aminozuren: arginine, glycine en methionine. Je lever kan met deze drie aminozuren creatine vormen (dagelijks één à twee gram creatine). Naast dat je lichaam zelf creatine kan aanmaken, krijgt je lichaam creatine binnen door het nuttigen van bijvoorbeeld vis en vlees.

Voor wie kan het geschikt zijn?

Naast dat je lichaam zelf creatine aanmaakt en je het via je voeding binnenkrijgt, kan het voor krachtsporters nuttig zijn om creatine als supplement te slikken. Creatine als supplement innemen, zorgt ervoor dat zich meer energie in de spieren bevindt. Het trainen is langer vol te houden, doordat je spieren minder snel uitgeput zijn. Wat betekent dit nu voor krachtsporters? Door je creatine-inname te verhogen met supplementen, is er meer energie beschikbaar in de spieren. Tijdens de training kunnen meer herhalingen uitgevoerd worden en zwaardere gewichten getild. Het opbouwen van spiermassa zal op deze manier sneller verlopen. Daarnaast vermindert creatine spierschade na het sporten.

Scoop creatine

Creatine monohydraat en supplementen

De meest bekende vorm van creatine is creatine monohydraat. Meer informatie is ook te lezen op: https://www.menshealth.com/nl/voeding/creatine/a23097679/creatine-gebruiken-dit-zijn-de-feiten-en-fabels/ . Naast creatine monohydraat zijn er vele andere soorten creatine te verkrijgen, waarover niet altijd genoeg bekend is over mogelijke gezondheidsrisico’s. Wil je graag creatine gaan gebruiken, doe je je er goed aan te kiezen voor de goed geteste creatine in monohydraatvorm.

Er wordt gesuggereerd dat creatine schade kan toebrengen aan de nieren. Hiervoor is echter nog geen enkel wetenschappelijk bewijs. Langdurig gebruik van creatinesupplementen in monohydraatvorm is niet schadelijk voor je, mits je je aan de aanbevolen dosering houdt.

Samenvattend, het slikken van creatine in supplementvorm kan van toegevoegde waarde zijn voor krachtsporters die meer uit hun training willen halen en streven naar opbouw van spieren. Als je creatine wilt gaan gebruiken, zorg er dan allereerst voor dat je voeding op peil is voor je begint aan supplementen. Een supplement is een toevoeging aan je gezonde eetpatroon, maar geen vervanging. Heb je twijfels over het starten met creatinesupplementen, dan kun je altijd advies vragen aan een (sport)arts of diëtist.

Bekijk ook eens dit filmpje:

Feedback insturen -> info@mnlk.nl

Check ook: Haal meer uit je sportvoeding met deze informatieve tips & 5 supplementen welke elke man in huis moet halen

Related posts
Sport & Lifestyle #MNLK

Welke fitness supplementen zijn er op de markt?

1 Mins read
Ben jij ook op zoek naar een manier om meer gains te maken tijdens het sporten? Of vind je het lastig om…
Sport & Lifestyle #MNLK

De betekenis van voedingssupplementen bij sport

2 Mins read
Voedingssupplementen zijn al jaren populair. Voorstanders zeggen dat voedingssupplementen een “must” zijn, omdat onze moderne, bewerkte voeding niet voldoende stoffen meer bevat….
Sport & Lifestyle #MNLK

Dankzij de fitnesstips van Anthony Kruijver ga jij flink vooruitgang boeken

1 Mins read
Ben jij dat zwembandje helemaal zat? Krijg je maar geen stevige borstkas en dito spierballen? Dan is het tijd om te luisteren…