Wat is een slamball en waarom moet je het in je training opnemen?

Slamball

Een slamball is een verzwaarde bal die je eenvoudig in je trainingsroutine op kunt nemen. De ballen zijn verkrijgbaar in verschillende gewichtsklassen en de grootte varieert meestal van ongeveer de grootte van een tennisbal tot iets groter dan een basketbal. Een slamball kan aan verschillende oefeningen worden toegevoegd door de bal gewoon vast te houden tijdens het uitvoeren van de oefening. Enkele voorbeelden zijn squats, sit-ups, overheadpersen en lunges. Ook kun je deze handige trainingspartner gebruike voor onder meer borsttrainingen en core trainingen.

Het verschil tussen een slamball en een medicijnbal

Wellicht zul je denken dat een slamball hetzelfde is als een medicijnbal. Het belangrijkste verschil tussen een slamball en medicijnbal is dat een slamball is ontworpen voor werpoefeningen. Het heeft een hardere buitenkant, meestal gemaakt van stevig rubber, zodat het bestand is tegen hoge snelheden tegen een hard oppervlak.

Sommige fabrikanten maken slamballen met touw dat door de centra loopt. Deze variant wordt gebruikt voor swingoefeningen. Medicijnballen zijn meestal gemaakt van leer, rubber of plastic en worden soms vervaardigd met handvatten om de ballen gemakkelijker vast te houden.

Slamball 10kg

De voordelen van het gebruik van een slamball tijdens je training

Slam balls kunnen worden gebruikt voor standaard gewichthefoefeningen in plaats van losse gewichten en voor dynamische oefeningen met een verhoogd cardiovasculair aspect. Slam balls zijn ook effectief voor atletische training omdat ze de spiermassa, het cardiovasculaire uithoudingsvermogen en de oog-handcoördinatie verbeteren. Medicijnballen worden meestal alleen gebruikt voor standaard tiloefeningen omdat ze niet bedoeld zijn om schokken te weerstaan, zoals slamballen. Maar ze zijn nog steeds nuttig voor atletische training.

De meest voorkomende slamball oefeningen

De meest voorkomende slamball oefening is het slaan van de bal. Sta met de voeten op schouderbreedte uit elkaar en til de bal boven je hoofd terwijl je op de ballen van je voeten gaat staan. Gooi de bal een beetje naar de grond voor je om te voorkomen dat de bal terug in je gezicht springt. Houd je armen relatief recht, en terwijl je de bal gooit, span je je buikspieren aan en buig je je knieën. Vervolgens vang of vang je de bal en herhaal je de reeks. Concentreer je op het inademen op de lift en op de worp.

Deze oefening traint je schouders, triceps, buikspieren, quads, bilspieren, kuiten en rug. Door de oefening te herhalen, verhoog je je hartslag en verbrand je meer calorieën.

Leestip -> De Wall Ball