Wat is planken in de sport en wat zijn de voordelen?

Planken

Misschien heb je deze oefening al aan je workout toegevoegd, of wil je er niet aan geloven: planken. Deze oefening ziet er simpel uit, maar is intensiever dan je misschien denkt. Door te planken train je bijna je hele lichaam en dat is een mooi voordeel. Buiten dit voordeel zijn er nog meer positieve dingen aan planken tijdens je workout.

Je kunt planken overal doen

Je hoeft niet per se een duur abonnement bij een sportschool af te sluiten. Ook hoeft slecht of koud weer geen excuus te zijn voor jou om te sporten. Je kan op elke vlakke ondergrond planken. Het is wel de bedoeling dat je genoeg ruimte hebt om te kunnen planken.

Je hebt geen equipment nodig

Je gaat trainen met je eigen gewicht als de ballast voor deze oefening. Je hoeft dus niet je gewichten erbij te pakken of je sportschoenen aan te trekken. Wat wel belangrijk is om op te letten is de ondergrond waar je op wil planken. Heb je thuis een harde ondergrond en vind je dat niet fijn? Ga dan op zoek naar een zachte ondergrond. Gras, een sportmat of een kleed kan handig zijn voor het planken als je snel last krijgt van je ellebogen of van pijnlijke knieën.

Het is niet ingewikkeld

Voor de basispositie van planken moet je eerst op je buik liggen en je ellebogen onder je schouders plaatsen. Zet vervolgens je tenen tegen de vloer. Druk daarna op je onderarmen je bovenlichaam omhoog en til daarbij je benen van de grond. Steun vervolgens op je onderarmen en je tenen en maak met je lichaam een plank die zo recht mogelijk is. Trek daarna je navel in. Vervolgens is het de bedoeling dat je naar de plek tussen je handen kijkt, niet naar beneden of recht voor je uit. Dit zijn veel dingen waar je op moet letten, maar uiteindelijk baart oefening kunst.

Veel succes alvast bij je volgende workout!