Wat zijn de beste cardio oefeningen?

Beste cardio oefeningen

Je houdt van cardio of je haat het. Je weet dat een cardio workout goed is voor je uithoudingsvermogen en voor de lichamelijke en geestelijke gesteldheid van je lichaam. Toch ben je misschien liever bezig met krachttraining, dat is immers een stuk leuker dan dat saaie cardio. Wil je echter afvallen, je conditie verbeteren of vet verliezen? Dan is cardio bijna onmisbaar. Er zijn ontelbare manieren om een cardio training toe te passen in je workout. Denk bijvoorbeeld aan de cardio apparaten in de sportschool, maar ook aan een wandeling op het strand, of een hardloopsessie in het bos.

Informatie over de cardio oefeningen / training

Wat houdt een cardio training in?

Cardio is een afkorting van cardiovasculair en dit betekent dat het alles te maken heeft met je hart-, en bloedvaten. Een cardiotraining is bedoeld om je hart sneller te laten kloppen, zodat je verbranding geactiveerd wordt. Hiermee verlies je niet alleen vet, je uithoudingsvermogen wordt er ook nog eens beter van. Je kunt kiezen voor verschillende vormen van cardiotraining, zoals fietsen, wandelen, hardlopen of bijvoorbeeld een crosstrainer of roei apparaat. Ook zijn obstacle runs een vorm van cardio, evenals HIIT (high intensity interval training).

Op welke intensiteit moet je trainen?

Als je een cardio oefening hebt gekozen, wil je natuurlijk ook weten op welke intensiteit je dit het beste kunt doen. Hierbij is je persoonlijk doel erg belangrijk. Wil je bijvoorbeeld vet verliezen, dan kun je het beste op een lage intensiteit trainen. Bij een high intensity workout zal je niet alleen je vetreserves aanspreken, maar ook je koolhydraten. Deze vorm van cardio is korter, maar veel effectiever, omdat je vetverbranding ook doorgaat als je in rust bent.

Uiteindelijk gaat de keuze voor een cardio training altijd om jouw persoonlijke doel. Afvallen, een betere conditie, ontspanning; het kunnen allemaal redenen zijn om aan cardio te gaan doen. Is afvallen je voornaamste reden? Vergeet dat niet om ook je voedingspatroon aan te passen. Bij afvallen gaat het er namelijk om dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt.